Verkoop van Tommy Hilfiger zal geen nieuwe trend ontketenen

De verkoop voor 3 miljard dollar (2,2 miljard euro) van Tommy Hilfiger is geen doorsneedeal. De verkoper, private-equityfirma Apax Partners, neemt bij deze transactie de ongewone stap van het aanvaarden van op de open markt genoteerde aandelen als betaalmiddel. Intussen leent de koper, Phillips-Van Heusen (PVH), op de voor een bedrijvenopkoper gebruikelijke manier geld om de overname te doen slagen. Maar dit is wel het soort transactie dat dezer dagen nodig is.

Apax heeft Hilfiger weer op het goede spoor gezet. De bedrijvenopkoper heeft het aantal winkels van Hilfiger verdubbeld en de personeelsomvang met 22 procent vergroot. Daarnaast werd het ooit zo populaire merk, dat ten prooi was gevallen aan de meedogenloze grillen van het modepubliek, nieuw leven ingeblazen. Bovendien heeft Apax dit allemaal voor elkaar gekregen ondanks het feit dat het vreemd vermogen van Hilfiger aanzienlijk werd verkleind.

Maar de verkoop van het merk bleek niettemin lastig. Pogingen om het bedrijf naar de beurs te brengen werden opgegeven. De onconventionele deal met PVH levert Apax echter toch een leuk rendement op. Bij de overname voor 1,6 miljard dollar in mei 2006 was sprake van 450 miljoen dollar aan aandelenkapitaal. De netto schuld bedraagt nu zo’n 525 miljoen dollar. Als rekening wordt gehouden met de verplichtingen die PVH overneemt, houdt Apax uiteindelijk 2,5 miljard dollar over.

Een deel van dat rendement omvat de 7 procent van het nieuwe concern die Apax in bezit houdt, ter waarde van zo’n 330 miljoen dollar. Daarbij is sprake van een periode van vijftien maanden waarin dat belang niet mag worden verkocht, hetgeen betekent dat het rendementspercentage van ongeveer 50 procent nog kan dalen.

Beleggers zijn ook blij met het nieuwe PVH. De beurskoers klom met 10 procent. Op 8,6 maal de historische winst lijkt de waardering redelijk. PVH verwerft een bedrijf dat winstgevender is dan zijn bestaande licentiedeals, en een sterk distributienetwerk in Europa voor zijn andere merken, zoals Izod en Arrow.

Uiteraard leent PVH ook uitbundig. Als gevolg van de deal zal de schuld oplopen naar 3,6 maal de winst. Het bedrijf verwacht dit te laten samengaan met een koers-winstverhouding van slechts 2 aan het eind van het boekjaar 2012. Omdat de firma een soortgelijke prestatie heeft geleverd na de overname van Calvin Klein, lijkt PVH het voordeel van de twijfel te krijgen. Zo’n hoge schuld tijdens een aanhoudende recessie in deze wispelturige bedrijfstak zou echter wel eens op een fiasco kunnen uitdraaien.

Maar voorlopig lijkt deze ongebruikelijke transactie op maat gesneden voor beide partijen. Een trend zal het echter waarschijnlijk niet worden.