R'dam blij met ov-chip, nu is A'dam aan de beurt

Reizigers wennen snel aan het gebruik van de ov-chipkaart. Gemiddeld krijgt de kaart een 7,2 als cijfer. Dat blijkt uit onderzoek onder reizigers in Rotterdam dat gisteren is gepresenteerd.

Het aandeel zwartrijders in de metro is gedaald van 12 tot 3,3 procent. Vandalisme en graffiti zijn met eenderde afgenomen. Rotterdam wil de chipkaart dit jaar ook in taxi’s invoeren.

Rotterdam is de eerste stad in Nederland waar, sinds 11 februari, alleen nog maar met de ov-chipkaart kan worden gereisd in metro, bus en tram. Per dag reizen er 300.000 mensen met de kaart. Nog voor de zomer zal ook Amsterdam de ov-chipkaart verplicht invoeren, zei Leen Verbeek, voorzitter Stuurgroep Decentrale Invoering ov-chipkaart, tijdens de presentatie.

Hij verwacht dat na de zomer andere steden en regio’s snel zullen volgen. Eind van het jaar kan dan in het stad- en streekvervoer in heel Nederland, uitgezonderd Groningen en Drenthe, met de chipkaart worden gereisd. Vanaf de zomer van 2011 kan de strippenkaart in heel Nederland zijn afgeschaft, verwacht Verbeek.

De Tweede Kamer was begin februari nog sceptisch over het afschaffen van de strippenkaart in Rotterdam. Een meerderheid dreigde dat tegen te houden wegens een toenemend aantal klachten over de chipkaart. Uiteindelijk kreeg Rotterdam het voordeel van de twijfel.

In de jaarlijkse uitverkiezing van de Consumentenbond riepen ruim 16.000 deelnemende consumenten de ov-chipkaart gisteren nog uit tot grootste flater.

Maar volgens RET-directeur Pedro Peters is dat vertrouwen niet beschaamd en kan de strippenkaart overal worden afgeschaft. „Stop met dat gesukkel van twee verschillende systemen naast elkaar. De ov-chipkaart is betrouwbaar.” Wethouder Hans Vervat (economie en verkeer, PvdA) stelt dat de Rotterdamse ervaring beschikbaar is voor andere steden: „De drempel is nu weg. Uitrollen die handel, zou ik zeggen.”