Hilfiger bij Amerikaanse modegigant

Modebedrijf Tommy Hilfiger wordt overgenomen. Hilfiger komt voor 2,2 miljard euro in handen van de Amerikaanse kledinggigant Phillips-Van Heusen, eigenaar van modemerken Izod en Calvin Klein.

Phillips-Van Heusen maakt al overhemden voor Hilfiger en wil door de overname meer toegang krijgen tot de versnipperde Europese kledingmarkt. Het New Yorkse, 134-jaar oude Phillips-Van Heusen maakt ook kleding met de merknamen Kenneth Cole en Donald Trump.

Ondanks het Amerikaanse imago van Tommy Hilfiger en het structurele gebruik van de Amerikaanse vlag in de ontwerpen is het in essentie een Europees kledingbedrijf. Het hoofdkantoor staat in Amsterdam, de topman is een Nederlander, de huidige eigenaar is een Brits private-equitybedrijf en ruim de helft van de verkoop vindt plaats in Europa.

Met de overname komt een einde aan deze Europese periode. Die begon toen het merk in 2006 na een geruchtmakende opleving onder Amerikaanse rappers dermate onpopulair was geworden in de VS dat de financiële partij Apax vanuit Londen samen met de Europese bestuurders van Hilfiger voor het voortbestaan van het bedrijf moesten zorgen. De Amsterdammer Fred Gehring werd toen aangesteld als bestuursvoorzitter, en is dat nog steeds. Het is onbekend welke personele gevolgen de overname zal hebben.

Eerder was het nog de bedoeling dat Tommy Hilfiger een beursnotering zou krijgen, maar daar zag private-equitybedrijf Apax van af toen de financiële crisis uitbrak. Apax was eerder ook eigenaar van deze krant. Nog maar enkele maanden geleden zei topman Gehring dat een beursgang de meest waarschijnlijke optie was, maar dat dit nog twee jaar zou kunnen duren. Apax heeft nu alsnog tot een snellere verkoop besloten en krijgt 15 procent van de Phillips-Van Heusen-aandelen. Dat is een ongebruikelijke stap voor een private-equitybedrijf.

Wereldwijd heeft Hilfiger 900 winkels, verdeeld over 65 landen. De naamgever, die het bedrijf in 1985 oprichtte, leidt de creatieve kant van het modemerk.

Breakingviews: pagina 16

Lees een recent interview met Hilfiger-topman Gehring via nrc.nl/economie