Rotterdam is blij met ov-chipkaart

Reizigers wennen snel aan het gebruik van de ov-chipkaart. Gemiddeld krijgt de kaart een 7,2 als cijfer. Dat blijkt uit onderzoek onder reizigers in Rotterdam dat vanmiddag is gepresenteerd.

Rotterdam is de eerste stad in Nederland waar, sinds 11 februari, alleen nog maar met de ov-chipkaart kan worden gereisd in metro, bus en tram. Per dag reizen er 300.000 mensen met de kaart. Andere steden, Amsterdam voorop, willen dit jaar volgen. Naar het onderzoek in Rotterdam is daarom „met spanning uitgekeken”, zegt RET-directeur Pedro Peters.

Hij is tevreden met de resultaten. Klanten zijn tevreden en snel gewend geraakt aan de ov-chipkaart. Het aandeel zwartrijders in de metro is gedaald van 12 tot 3,3 procent. Vandalisme en graffiti zijn met eenderde afgenomen. Rotterdam wil de chipkaart dit jaar ook in taxi’s invoeren.

De Tweede Kamer was begin februari nog sceptisch over het afschaffen van de strippenkaart in Rotterdam. Een meerderheid dreigde dat tegen te houden wegens een toenemend aantal klachten over de chipkaart. Uiteindelijk kreeg Rotterdam het voordeel van de twijfel. Volgens Peters is dat vertrouwen niet beschaamd en kan de strippenkaart overal worden afgeschaft. „Stop met dat gesukkel van twee verschillende systemen naast elkaar. De ov-chipkaart is betrouwbaar.” Wethouder Hans Vervat (economie en verkeer, PvdA) stelt dat de Rotterdamse ervaring beschikbaar is voor andere steden: „De drempel is nu weg. Uitrollen die handel, zou ik zeggen.”

Zorgen zijn er nog wel bij het verplicht uitchecken. De helft van de reizigers is dat wel eens vergeten. Momenteel wordt dat bij een op de tweehonderd ritten vergeten, maar dat aantal daalt. Vooral bij overstappen gaat het mis. Slechts de helft van de mensen die vergeet uit te checken vraagt restitutie aan. Dat komt volgens Peters mede omdat veel mensen een abonnement hebben en dus geen financieel belang hebben bij het aanvragen van restitutie.

Van de klanten die wel geld terugvragen, zijn vier op de tien ontevreden over de regeling. Peters kijkt daar anders tegenaan: „Zestig procent is dus wel tevreden.” Hij stelt dat reizigers geld kunnen terugvragen bij een van de RET-loketten of via internet. „Maar je moet er een handeling voor verrichten en dat vinden mensen vervelend.” De restitutieregeling is tijdelijk. Het is onduidelijk wanneer deze stopt.