Redder Fokker laat vliegbedrijf failliet gaan

Een kleine maand voor hij bij de overheid een miljoenensubsidie lospeuterde om de Fokker 100 nieuw leven in te blazen, verloste zakenman Jaap Rosen Jacobson zichzelf van een financieel probleem. Met succes vroeg hij half februari het faillissement aan voor zijn luchtvaartmaatschappij Denim Air.

Het bedrijf dat Rosen Jacobson in 2006 overnam, was in financiële problemen gekomen door de recessie. Denim Air verhuurde zijn vloot van 23 toestellen (waaronder enkele Fokkers) inclusief bemanning aan buitenlandse maatschappijen. Vorig jaar verloor Denim een belangrijk contract met het Spaanse Air Nostrum en de Nigeriaanse maatschappij Arik Air bleek een wanbetaler ter waarde van 3,7 miljoen euro.

Kort na het faillissement dat op 18 februari werd uitgesproken maakte Denim Air een doorstart. Het bedrijf is inmiddels in aanzienlijk afgeslankte vorm voortgezet.

De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers VNV vermoedt misbruik van de faillissementswet. „Het onverwachte faillissement waarover wij niet waren ingelicht, gebruikt Denim Air om op een goedkope manier van zijn medewerkers af te komen”, zegt VNV-voorzitter Evert van Zwol. Volgens de VNV is het personeelsbestand van 200 naar „een handjevol” ingekrompen. Er waren zeker 150 piloten in vaste dienst.

De VNV heeft bij de rechtbank Amsterdam bezwaar tegen het faillissement ingediend. De zaak dient komende woensdag. Volgens de vakbond zijn er „rare dingen” gebeurd. Zo constateerde de VNV daags voor het faillissement dat het kantoor van Denims moedermaatschappij Emergo Hoofddorp bv werd leeggehaald, waarna „inboedel en gegevens” zijn overgebracht naar de vennootschap die de activiteiten van Denim Air heeft voortgezet.