Leuk juist, de ‘Gerda’. Beter dan droge beleidsnota’s

Het ministerie van LNV en minister Gerda Verburg brengen de 75ste verjaardag van het ministerie onder de aandacht van een breed publiek en iedereen, inclusief NRC Handelsblad, schreeuwt moord en brand. Met het uitbrengen van de glossy Gerda zou er sprake zijn van partijpolitieke propaganda. Wat een onzin. Het woordje CDA komt slechts één keer voor in het magazine: in het curriculum van de minister. Mag dat ook niet?

Ik vind het een leuke primeur waarmee het beleid van het ministerie onder de aandacht gebracht wordt. Voor een koopje niet te vergeten. Er wordt een veelvoud van de 830.000 abonnees van de damesbladen bereikt. Want wat bijna niemand durft te zeggen: vooral Libelle en Margriet worden door meer mensen (inclusief mannen) gelezen dan men denkt. En nog belangrijker: het beleid komt op deze wijze beter over bij het brede publiek, dan via de doorgaans droge kost van alle beleidsnota’s en de publieksfolders bij elkaar. Dat weten de Tweede Kamer en de redactie ook wel. Men wil even politiek scoren. Het zij ze gegund en in ruil daarvoor krijgt LNV gratis reclame. Een initiatief dat navolging verdient.

P.G.J.M. Veldhuis

Haarlem