Altijd veranderen is de succesformule van Tefaf

The European Fine Art Fair Maastricht heeft een nieuwe sectie geopend: Tefaf op Paper. Die moet zorgen voor vernieuwing en dynamiek op de kunstbeurs.

Luxueuze hotels en sterrenrestaurants zijn er schaars. Skipistes of stranden zoek je er vergeefs. En een verleidelijk vip-programma met lezingen, debatten en flamboyante feesten ontbreekt.

Vergeleken met andere kunst- en antiekbeurzen biedt The European Fine Art Fair in Maastricht beslist minder prikkels. Toch is de ‘Tefaf’, die gisteren voor de 23ste keer de deuren opende, al jaren onbetwist de belangrijkste kunstbeurs ter wereld – ondanks de sobere entourage.

Terwijl concurrenten als de Moscow Fine Art Fair, de Asian Art Fair en de Grosvenor House Art & Antique Fair onlangs het loodje legden, lijkt Tefaf immuun voor de economische malaise.

Zelfs vorig jaar, op het dieptepunt van de kredietcrisis, trok de beurs 73.000 bezoekers en waren veel handelaren tevreden.

Het beste en niets dan het beste – dat streven is het succesrecept van Tefaf. Een sterk punt is dat de door antiquairs geleide beurs steeds alert reageert op ontwikkelingen in de kunstmarkt.

Toen begin jaren negentig de belangstelling voor moderne kunst sterk toenam, kregen avant-garde galeries een plek tussen antiek en oude meesters.

Vorig jaar werden vier in fotografie gespecialiseerde galeries toegelaten en werd een afdeling voor twintigste-eeuwse toegepaste kunst ingericht. „Willen we de beste beurs blijven, dan moeten we streng naar onszelf blijven kijken”, zegt Tefaf-voorzitter Ben Janssens.

Ook dit jaar heeft de beurs de horizon verbreed met Tefaf on Paper, negentien handelaren in werken op papier: tekeningen, prenten, fotografie, boeken en manuscripten staan bij elkaar op de bovenverdieping van het MECC. De designsectie die daar vorig jaar werd geïntroduceerd, is verplaatst naar de benedenverdieping.

Tefaf on Paper zorgt voor vernieuwing en dynamiek, hoopt Janssens. Van de negentien papierspecialisten namen er achttien nog niet eerder deel aan de beurs. Door fotografie- en prentenhandelaren en antiquaren bij elkaar te groeperen hoopt de organisatie verzamelaars aan te sporen en de verkoop te stimuleren.

De kwaliteit van het aanbod op Tefaf on Paper is bijzonder. Galerie Johannes Faber uit Wenen biedt een vintage print uit 1925 aan van de Oostenrijkse fotograaf Rudolf Koppitz: drie geklede Russische danseressen en één naakte verbeelden volgens de galeriehouder de verbinding tussen modernisme, symbolisme en de Weense Jugendstil. Vraagprijs: 160.000 euro.

Een koopje vergeleken bij de tot nu toe ongepubliceerde pigmentgumdruk met het portret van componist Richard Strauss, genomen door Edward Steichen: 420.000 euro.

Tekeningen van oude meesters zijn er ook. Antiquair Arthur Ramon uit Barcelona heeft een met rood en wit krijt gemaakt portret van een mannenkop van de achttiende-eeuwse Venetiaanse kunstenaar Giovanni Battista Tiepolo (200.000 euro). Day en Faber uit Londen biedt een krijttekening aan van François Boucher (400.000 euro).

Voor de kleinere beurs heeft Ursus Books uit New York een boek uit 1908 met tien originele litho’s van de schilder Oscar Kokoschka (34.000 euro).

Wie alles al heeft, kan bij Tefaf on Paper terecht bij Emanuel von Baeyer. De kunsthandelaar uit Londen presenteert een klein, zestien velletjes papier tellend notitieboekje van Pablo Picasso.

De Spaanse schilder gebruikte het een eeuw geleden voor aantekeningen over de kleurpigmenten voor Famille de Saltimbanques, een schilderij in het bezit van de National Gallery in Washington.

Voor het kunsthistorisch document, afkomstig van kleindochter Marina Picasso, wordt 72.000 euro gevraagd.

Tefaf t/m 21 maart in het MECC in Maastricht. Toegang 55 euro. Zie ook tefaf.com