Winstgroei Telegraaf dankzij Pro7Sat1

Telegraaf Media Groep boekte vorig jaar meer winst doordat het goed gaat met het Duitse mediaconcern ProSiebenSat1, waarvan TMG aandeelhouder is. TMG boekte vorig jaar een winst van 69,3 miljoen euro. Het belang van TMG van 6 procent in ProSiebenSat1 werd 56 miljoen euro meer waard en het resultaat van de deelneming bedroeg 8,6 miljoen euro. Over 2008 boekte TMG nog fors af op ProSiebenSat1, het moederbedrijf van onder meer SBS 6.

De omzet van TMG daalde vorig jaar met 69,1 miljoen ofwel 10 procent, naar 612 miljoen euro. TMG verdiende ruim 54 miljoen euro minder met advertenties in de kranten (De Telegraaf, Spits, regionale dagbladen) en radio (Sky Radio Groep). Dat is 16,4 procent minder dan in 2008.

„De daling is ongekend”, zei bestuursvoorzitter Ad Swartjes vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers. „Maar gelukkig zijn wij al in 2008 gestart met bezuinigen.” TMG bespaarde vorig jaar 76,5 miljoen euro op personeelskosten. Ook staakte het enkele onrendabele activiteiten zoals De Telegraaf op Zondag. TMG hoopt kosten te besparen door samen te werken met andere uitgevers bij de distributie, maar die samenwerking gaat langzamer dan gehoopt.

TMG haalde vorig jaar een marge van 8,1 procent. Het concern handhaaft zijn doel van 15 procent op lange termijn. Financieel topman Fred Arp ontkende dat dit te ambitieus is gezien de toestand van de economie. „Wij houden van ambitie. Voor 2011 rekenen wij op een groei van de economie. Bovendien willen we groeien in digitale activiteiten; daarvan zijn de marges gewoonlijk hoger dan papier.”

TMG houdt dit jaar rekening met een verdere daling van de advertentieopbrengsten bij de kranten en radio. In de eerste twee maanden van 2010 waren de inkomsten ruim 8 procent lager dan vorig jaar. Ondanks extra verdiensten door de Olympische Spelen.

Topman Ad Swartjes wil geen voorspelling doen voor heel 2010. Met name de onduidelijkheid over de economische ontwikkeling, „die door de val van het kabinet is toegenomen”, ligt daaraan ten grondslag. Swartjes ageerde opnieuw tegen de dominante positie van de publieke omroep op internet. Hij vindt dat oneerlijke concurrentie met belastinggeld. „De overheid moet op korte termijn ingrijpen.” TMG benoemt Daniel Ropers, topman van webwinkel Bol.com, als commissaris.