Koop die bolide!

Goed en slecht nieuws voor mannen die aantrekkelijker gevonden willen worden. Het goede nieuws: ze hoeven niet naar de sportschool, want een bezoek aan de autodealer scheelt al een hoop. Dat bleek uit onderzoek van Michael Dunn en Robert Searle van het University of Wales Institute in Cardiff. Het slechte nieuws: bij die autodealer is wel een goed gevulde spaarpot vereist.

De psychologen maakten foto’s van een gemiddeld uitziende jongeman. De ene keer bestuurde hij een zilveren Bentley Continental GT, de andere keer leunde zijn hand nonchalant op het stuur van een rode Ford Fiesta ST. (Voor de leek: die eerste is een zeer luxe auto waar je al gauw een ton voor neertelt, die tweede is een heel gewone wagen.) Op de foto’s was maar een klein deel van de auto zichtbaar: alleen het portier en een stuk dak. Dat was genoeg om te kunnen beoordelen of het een dure of een goedkope auto was.

Met de foto’s in de hand stapten de onderzoekers in een winkelcentrum op ruim honderd vrouwen af. Steeds toonden ze een van beide foto’s: de man in de Bentley of de man in de Ford. Vervolgens vroegen ze om een oordeel op een schaal van één (zeer onaantrekkelijk) tot tien (zeer aantrekkelijk). Het omgekeerde onderzoek deden ze ook: ze toonden mannen foto’s van een gemiddeld uitziende vrouw in een van de twee auto’s, en vroegen hun te beoordelen hoe aantrekkelijk ze haar vonden.

Terug op de universiteit begonnen de onderzoekers te rekenen. Wat bleek? Toen de man in de Ford zat kreeg hij gemiddeld een mager zesje. Maar in die glimmende Bentley kreeg dezelfde man met dezelfde vrijetijdskleding en dezelfde neutrale blik gemiddeld opeens bijna een punt hoger! Voor mannen maakte het niet uit hoe de vrouw zich voortbewoog: in welke auto ze ook zat, ze kreeg gemiddeld een zeven.

De resultaten tonen volgens de onderzoekers maar weer eens aan dat vrouwen en mannen heel verschillende wezens zijn. Mannen letten bij het beoordelen van een potentiële partner vooral op het jeugdigheid en vruchtbaarheid, vrouwen zijn gevoelig voor geld en status.

Rik Kuiper & Tonie Mudde

Bron: British Journal of Psychology 101 (2009), pp 69-80.