De Gerda is namelijk heel... Gerda

‘Ik meld het u maar vast, ik ben niet glamoureus. Vooruit, een tikje misschien. Maar niet zoals de landbouw, de natuur en ons voedsel dat zijn. Die prikkelen de zintuigen.” Aldus Gerda Verburg in haar editorial in de Gerda, haar eigen woest omstreden personality-glossy.

Een vrouw die zichzelf minder glamoureus vindt dan de landbouw, lijkt me geen type dat erg vol is van zichzelf.

En toch vond gisteren heel politiek Nederland dat Gerda Verburg een enorme eigengeiler was omdat zij de Gerda had gemaakt, en die had ingestoken bij miljoenen Libelles en Margrieten.

Ja, een folder over koeien, die mag het ministerie van Landbouw maken, vond de Tweede Kamer. Maar een glossy met Gerda zelf op de cover, in pofbloes en lederen paardrijpak: nee, dat mag niet, niet van onze belastingcenten.

Zelfs haar eigen partijgenoot Jan Peter Balkenende oordeelde hard: „De uitkomst is dat het wel erg veel Gerda is geworden.”

Much ado about Gerda, dus. Maar. Tijdens al het hoogdravend spoedgedebatteer over deze kwestie werd één essentieel punt over het hoofd gezien. De Gerda – ik heb hem gisteren al bekeken op internet – is geen glossy. De Gerda staat, met alle respect voor Gerda, mijlenver af van de Linda., de Gullit., de Matthijs., de Dinand., de Janine, de Sonja en zelfs de Maarten.

De Gerda is namelijk heel... Gerda. Zo glamoureus als de landbouw, in haar eigen woorden.

Vind maar eens een volwaardige glossy waarin de volgende onderwerpen volop aandacht krijgen:

- de biest van boerin Truus Spruit

uit Zegveld

- het boek Parels van Staatsbosbeheer

(het favoriete boek van Gerda)

- lange verhalen van mensen met

Q-koorts

- de warmtekrachtkoppeling in

een orchideeënkwekerij

- braakballen

Dat zijn geen glossy onderwerpen.

En als de Gerda een personality-glossy was geweest, waren we wellicht ook meer over Gerda te weten gekomen. Maar het enige wat we over haar leren, is dat ze uit een gezin van tien kinderen komt en vindt dat je je er iedere dag bewust van moet zijn dat het leven het waard is om geleefd te worden.

Geen woord over Gerda’s kledingsmaak, haar favoriete haarproducten, of haar relatie.

Dit is dus een personality-glossy zonder personality en zonder gloss. Met andere woorden: een extreem saaie folder van het ministerie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. En aan extreem saaie folders geeft de overheid wél graag, en vaak, honderdduizenden euro’s uit. Dus waar zeuren ze over?

Aaf Brandt Corstius