Pink Glove Dance

Opeens duikt op internet overal het Amerikaanse filmpje Pink Glove Dance op. Mensen, nu ook in Nederland, sturen het elkaar enthousiast en ontroerd toe, alsof ze willen zeggen: „De wereld één grote familie – het kan!”

Een beetje het Obamagevoel van een jaar geleden.

Ik zat er eerst met een mengeling van verbazing en onwetendheid naar te kijken. Waar ging dit precies over? Het had met borstkanker te maken, begreep ik, maar waarom dansten al die mensen dan zo opgetogen met hun handen, gevat in roze, medische handschoentjes, in de lucht? Zó leuk was borstkanker nou ook weer niet.

Ze dansten op een liedje van ene Jay Sean dat weliswaar Down heette, maar ook al bijzonder vrolijk klonk.

Pas toen ik me erin verdiepte, viel alles op z’n plaats. De dansers zijn 200 personeelsleden van het Providence St. Vincent Medical Center, een non-profitziekenhuis in Portland, Oregon. Iedereen, van schoonmaker tot chirurg, trok die roze handschoenen aan en begon uitgelaten te hupsen op de tonen van Down.

Ze werden getweeën gefilmd, maar ook en vooral met de hele groep, want pas dan ontstaat dat gevoel van euforie waar zulke filmpjes het van moeten hebben.

Op het eerste gezicht lijkt de film een reclamespot voor het bewuste ziekenhuis, maar het zit anders. Het is een geraffineerde en originele reclamefilm voor Medline Industries, Inc., een onderneming die medische artikelen verkoopt. Bij Medline moest men vorig jaar een nieuw merk in de markt zetten, de ‘Generation Pink exam gloves’, vervaardigd van vinyl met ‘een unieke zachtheid’. Op zijn website belooft Medline dat van elke verkochte doos een dollar naar de National Breast Cancer Foundation gaat.

Medline vond het ziekenhuis in Portland bereid aan de promotiefilm mee te werken. Het medische mes sneed zodoende aan twee kanten: niet alleen Medline werd er financieel wijzer van, maar ook de borstkankerbeweging, als ik het zo even mag noemen. ( In de Verenigde Staten spreekt men van ‘breast cancer awareness’.)

Nu baart internet niet alleen aardige filmpjes, maar ook mythes. Eén ervan – die de mensen elkaar ook in Nederland gretig doorgeven – is dat Medline een hoge extra donatie aan het ziekenhuis en het borstkankeronderzoek zal geven zodra meer dan een miljoen ‘views’ van het filmpje op YouTube zijn geregistreerd. Ook om die reden sturen mensen elkaar dit filmpje toe: het is de onweerstaanbare, charitatieve impuls, bekend gevolg van allerlei ramspoed.

Helaas, dát klopt niet. Het idee werd de wereld in geholpen door de schoonmoeder van Emily Somers, de vrouw bij Medline die de hele campagne bedacht.

Schoonmama was trots en liet op internet weten wat haar schoondochter allemaal bereikt had. Medline sprak het tegen: men had een half miljoen aan het borstkankeronderzoek gedoneerd, plus een deel van de verkoop, maar er kwam geen bonus bij een miljoen kijkers.

Kleine ontnuchtering.

Toch is het voor alle partijen goed als zoveel mogelijk mensen dit filmpje zien. Daarom nu met z’n allen: „Baby, are you down, down, down, down, down, down, down, even if the sky is falling down? Down, down. You oughta know, tonight is the night to let it go, put on a show, I wanna see how you lose control. Baby, are you down, down….”