Cisco blaast te hoog van de toren

Cisco heeft blufpoker gespeeld, maar het vervolgens laten sloffen. De producent van netwerkapparatuur beloofde met iets te zullen komen dat „het internet voorgoed zou veranderen”. De wereldschokkende innovatie bleek echter slechts een snellere router te zijn. Het grappige is dat deze weinig tot de verbeelding sprekende verbetering uiteindelijk wel eens nuttiger zou kunnen blijken dan een digitale muziekspeler als de iPod. Maar Cisco zou nog iets over het creëren van een hype kunnen leren van Apple.

Het is makkelijker om de consument te imponeren met een glanzend nieuw speeltje dan met een betere bedrading. Dat zou de reden kunnen zijn dat Cisco-topman John Chambers zijn toevlucht zoekt tot hyperbolen om aandacht te vragen voor zijn nieuwe schakel- en transmissiemodules.

Het repertoire van Cisco is niet veranderd. Niet lang voor het uiteenspatten van de dotcomzeepbel pochte Chambers dat het concern de omzet op de langere termijn jaarlijks met 50 procent zou kunnen laten stijgen. Sindsdien is de omzet met 7 procent per jaar toegenomen. Vijf jaar later beweerde hij dat het internetverkeer de komende tien jaar met 500 procent per jaar zou groeien. Volgens de Universiteit van Minnesota bedraagt het groeipercentage slechts 40 tot 50 procent per jaar.

Dit patroon blijft zich herhalen. Cisco zegt dat zijn nieuwe router per seconde 322 terabit aan informatie kan verwerken, genoeg om alle films die ooit zijn gemaakt in vier minuten tijd voorbij te laten komen. Maar die prestatie zal nog een tijdlang weinig gewicht in de schaal leggen. De netwerken worden momenteel opgeschaald naar een niveau waarop ze 100 gigabit per seconde aankunnen, ofwel 3.200 keer minder dan waarover Cisco het heeft.

Apple krijgt het daarentegen voor elkaar de aandacht van de wereld te vangen door vóór de bekendmaking van zijn nieuwe producten vrijwel niets te zeggen Maar topman Steve Jobs en zijn ondergeschikten zijn in een gestaag tempo met handige en indrukwekkende gadgets op de proppen gekomen, waarmee ze dikwijls een vraag hebben gecreëerd naar producten waar voorheen geen vraag naar was. Buitenstaanders maken graag reclame voor Apple, of de producten spreken gewoon voor zichzelf.

Cisco’s zelfverheerlijking heeft wel een doel. De grote gok van het concern betreft video over het internet. Gezien de toenemende vraag naar het downloaden van films en videoconferencingfaciliteiten, kan de verbeterde netwerkapparatuur in de toekomst inderdaad belangrijker blijken voor de ontwikkeling van de technologie dan alles wat er uit de laboratoria van Apple komt. Maar dat zal ook zo zijn als Cisco niet zo hoog van de toren blaast.

Rolfe Winkler

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen:www.breakingviews.com