Langere startbaan Lelystad

De start- en landingsbaan van Lelystad Airport mag van het kabinet worden verlengd van 1.250 tot 2.100 meter. De luchthaven zou daardoor geschikt worden voor grotere vliegtuigen, zoals de Boeing 737.

Tegen dit besluit is bezwaar aangetekend en de Raad van State moet daarover nog een oordeel vellen. Een belangrijk vonnis voor allerlei bestemmingsplannen die „nog in de pijplijn zitten”, zegt Dick Nauta, woordvoerder van de gemeente Lelystad. Eigenaar Schiphol kan niet investeren in de verlenging van de start- en landingsbaan van Lelystad zolang er geen juridische goedkeuring is.

Het kabinet wil dat Schiphol op de lange termijn verder kan groeien tot 510.000 vliegbewegingen (starts en landingen) in 2020. In 2007 telde Schiphol 436.000 vliegbewegingen. De overige groei wordt opgevangen door de regionale luchthavens van Lelystad en Eindhoven. Die moeten samen ook nog eens 70.000 vluchten voor hun rekening nemen.

Lelystad heeft de ambitie om het vliegveld te ontwikkelen tot zakenluchthaven. Nauta: „De Crisis- en herstelwet kan daarbij als smeerolie werken. Iets soepeler, iets sneller.”