Glossy Gerda valt verkeerd in Kamer

Het begon gistermorgen nog lacherig. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij (LNV) bracht een eigen glossy uit, Gerda, in navolging van succesvolle egoglossy’s als de Linda, de Maarten en de Matthijs. Gerda is Gerda Verburg, demissionair minister van LNV (CDA).

Kamerleden vroegen zich in de wandelgangen af hoe de minister op het omslag van het blad zou prijken: met een varken of een paard? Het antwoord: Verburg met leren handschoenen en paardenzweepje. Wie zou de kookcolumn schrijven? Het werd kok Pierre Wind. En welke kop zouden Verburgs voorlichters boven het interview met haar plaatsen? Antwoord: Minister van Leven, Nuchterheid en Verhalen: met paard en wagen door het dorp.

Het blad is bedoeld voor de 850.000 lezers van Libelle, Flair en Margriet. Het plan was opgevat begin september, ter viering van 75 jaar ministerie van Landbouw.

De stemming sloeg om toen de kosten voor de egoglossy niet onaanzienlijk bleken, zo’n vier ton. De Partij voor de Dieren sprak van „een bedrag dat in de buurt komt van het reguliere CDA-verkiezingsbudget”. De partij eist dat het blad uit de schappen wordt gehaald en het CDA opdraait voor de kosten. Ook Krista van Velzen (SP) ziet het blad als CDA-verkiezingsstunt op kosten van de belastingbetaler. Ineke van Gent (GroenLinks): „Dat wordt betalen voor het CDA”. Het verzoek om een spoeddebat over de zaak kreeg brede steun in de Tweede Kamer. Onduidelijk is nog wanneer het debat zal plaatsvinden.

Extra pijnlijk is dat de regering enige jaren geleden nog heeft vastgelegd dat „overheidscommunicatie over beleid en organisatie dient te gaan” en niet over „persoonlijke imagebuilding van bewindspersonen”. Met een ernstig gezicht legde Verburg gisteren uit dat het bij deze glossy niet om haar, maar om het „educatieve element” ging. „We informeren mensen over wat LNV doet voor 16 miljoen Nederlanders en hoe mensen daar zelf invloed op kunnen hebben. Burgers snakken ernaar om serieus genomen te worden.” Ineke van Gent sprak van „een gotspe”, maar ze kan er ook om lachen. Ze twitterde later: „Grootste grap is nog wel dat de ‘glossy’ bij de Libelle komt om jongeren te bereiken hahahaha”.