Een flauwe voorstelling Van Houts en De Ket

Cabaret

Van Hunebed tot Hyves, door Bos Theaterproducties. Tour-nee t/m 12/6. *

‘De cabaretcanon van de Nederlandse geschiedenis’, luidt de nieuwsgierig makende ondertitel van Van Hunebed tot Hyves – een nieuwe voorstelling van George van Houts en Tom de Ket. Samen met de bedreven typetjesmaaksters Tina de Bruin en Kim van Zeben spelen ze een reeks sketches over mijlpalen in de vaderlandse geschiedenis: een onderzoekscommissie ondervraagt een hunebedbouwer over diens miraculeuze steenconstructies, twee ridders treden op als Lingo-kandidaten („fiets is geen woord en daarom fout”), Christiaan Huygens presenteert vergeefs zijn uitvindingen in de tv-show Het beste idee, en zo verder.

Dat klinkt als een schoolcabaretje en dat is het ook. Zelfs een handjevol geslaagde grappen gaat in de malaise verloren. Het is rommelig, zouteloos, wemelend van de slappe woordspelingen en voortdurend knipogend naar het heden zonder daarover werkelijk iets te berde te brengen. Wat is er, bijvoorbeeld, leuk of spits of satirisch aan om een ouder geworden Anne Frank anno 2010 te laten meedoen aan Per seconde wijzer en haar xenofobe taal („dat tuig heeft godverdomme alles verkankerd”) in de mond te leggen?

Van Hunebed tot Hyves, geregisseerd door Mark Timmer, presenteert bovendien een drietal Eén van de acht-achtige spelletjes met opdrachten voor telkens een andere „prominente Nederlander”. Ook dat is een flauwe vertoning.