Duracar in Heerlen kan nu doorgaan

Het Heerlense bedrijf Duracar kan door met de voorbereidingen voor de productie van elektrische auto’s. Een eerder uitgesproken faillissement is opgeheven nu de in Groot-Brittannië woonachtige Vlaamse investeerder Carl Pauwels alsnog geld heeft overgemaakt.

Duracar, in 2007 opgericht door ex-DSM-manager Paul Hamm, werkt aan een kleine, voornamelijk uit kunststof bestaande bestelbus, de Quicc. Het bedrijf krijgt echter tegenslag na tegenslag. Vorig jaar ging eigenaar Econcern failliet. Een samenwerking met de Duitse carrosseriebouwer Karmann liep stuk, omdat dat bedrijf bankroet ging. Het uitblijven van het Britse geld leidde 9 februari tot het faillissement van Duracar zelf.

De bedoeling was dat dit najaar de eerste driehonderd Quiccs van de band zouden rollen. Marketingdirecteur Guido Boosten heeft ondanks de tegenslagen nog steeds goede hoop dat dit lukt.

Na de eerste bestelauto’s wil Duracar doorgroeien naar massaproductie, in eerste instantie zo’n vijftien- tot achttienduizend Quiccs per jaar. Boosten: „Om die fase tot een succes te maken, zullen we tot een consortium moeten komen. Het geluk bij het ongeluk van de faillissementsdreiging van de afgelopen tijd is dat zich een heleboel potentieel geïnteresseerden hebben gemeld.”

Waar Duracar de productie van de auto’s gaat onderbrengen, is nog niet duidelijk. Limburg, Helmond en een locatie net over de grens in België zijn in de race. De provincie Limburg hoopt vurig dat Duracar in de provincie gevestigd blijft. Een producent van elektrische auto’s sluit mooi aan bij bestaande cluster bedrijven rondom autofabrikant Nedcar in Born. Heerlen ambieert een toekomst met veel duurzame bedrijven, waarvan het er al een aantal binnen de gemeentegrenzen heeft, met name op het gebied van zonne-energie.