Naam Fortis verdwijnt uit het straatbeeld

Fortis gaat op in ABN Amro, dat de derde bank op de Nederlandse markt wordt. 150 bankkantoren gaan dicht, maar de dekking blijft hetzelfde.

Fortis wordt ABN Amro en ABN Amro een klein beetje Fortis.

Bij ABN Amro noemen ze het een „militaire operatie”. Op 1 april begint de samenvoeging van ABN Amro en Fortis. Binnen drie maanden zal de naam Fortis uit het straatbeeld zijn verdwenen, zullen er 150 vestigingen zijn samengevoegd en zal een groot deel van de circa 1.600 medewerkers die moet verdwijnen ook weg zijn.

Het is de tweede grote fusie van banken binnen twee jaar. Eerder ging de Postbank op in moederbedrijf ING.

De nieuwe ABN Amro bank moet de klant weer centraal stellen en medewerkers, die toch enkele jaren elkaar als vijanden hebben beschouwd, moeten gaan samenwerken. De beoogd directeur van de nieuwe Nederlandse entiteit – ABN Amro-man Paulus de Wilt – denkt niet dat de culturele verschillen grote problemen gaan veroorzaken. „De geschillen lagen voorheen in de lijn van België tegenover Nederland, nu creëren we een puur Nederlandse bank.”

De nieuwe bank ziet er heel anders uit dan eind 2007 werd gedacht, het moment dat beide banken tot elkaar werden veroordeeld. Toen kocht het vooral Belgische Fortis de Nederlandse tak van ABN Amro als onderdeel van de gehele overname van de bank door het consortium waarin ook Royal Bank of Scotland en het Spaanse Santander zaten.

Als gevolg van de kredietcrisis ging Fortis bijna failliet en werd het Nederlandse deel genationaliseerd, samen met ABN Amro. Plots was ABN Amro weer de grootste en was zij de bovenliggende partij in het gedwongen huwelijk. Ondanks de wrijvingen uit het verleden denkt De Wilt dat medewerkers blij zijn dat de integratie eindelijk daar is, na zoveel tijd van onzekerheid.

Bij de Amsterdamse bank doen ze hun best om de cultuur van Fortis niet geheel weg te strepen. Binnen de nieuwe bank krijgen bijvoorbeeld medewerkers meer bevoegdheden als ze die aankunnen en moeten ze breder inzetbaar zijn, een methode die is overgenomen van Fortis.

Bij ABN Amro zal de hypotheekadviseur, die werd ‘ingevlogen’, verdwijnen en zal de klant op het kantoor door de bestaande medewerkers met al zijn bankzaken worden geholpen. Dit is ook een vernieuwing om de klanten beter te kunnen bedienen, zegt De Wilt.

Maar bij het samenvoegen van de 150 vestigingen werd er slechts in 39 gevallen voor sluiting van het ABN Amro-kantoor gekozen. Volgens De Wilt zijn alle beslissing puur op praktische gronden genomen. „Het ging vaak over hoeveel vierkante meters we nodig hadden.”

De sluiting leidt overigens niet tot minder dekking. Het gaat vooral om kantoren die dichtbij elkaar zaten. Als het Fortis-filiaal gesloten wordt, wordt er tijdelijk in het nabijgelegen ABN Amro-kantoor een balie voor Fortis-klanten ingericht. Na 1 juli worden deze balies weer afgebroken omdat de klanten in het derde kwartaal helemaal overgaan op de systemen van ABN en dus ook „groen en geel gaan zien”, aldus De Wilt.

Wat na de verbouwing blijft is een bank met 5,5 miljoen particuliere klanten, na Rabobank en ING de derde bank van Nederland. Na het verdwijnen van de 1.600 banen moet de Nederlandse bank 7.500 medewerkers hebben, 1.300 geldautomaten en 3 miljoen creditcardklanten. Er zullen 508 filialen zijn waar ABN Amro er nu 501 heeft en Fortis 150.

De integratie van Fortis, en met name de korte periode waarin dat moet gebeuren, is ambitieus, realiseert De Wilt zich. „We vragen ons soms wel af of we genoeg verhuisauto’s hebben.” Maar vertrouwen heeft hij. „Het is een militaire operatie. Er zijn nu duizend mensen mee bezig en onze IT-afdeling draait momenteel 16 uur per dag, 7 dagen per week.”