Limburg wil deel vliegveld kopen

De provincie Limburg wil de landingsbaan en de gebouwen van Maastricht Aachen Airport terugkopen. Alleen zo kan het vliegveld in Beek op termijn open blijven.

Het provinciebestuur komt tot die conclusie naar aanleiding van een rapport van Ronald Berger Strategy Consultants.

In het verleden was de luchthaven eigendom van Rijk, provincie en gemeente. Sinds 2004 is MAA geprivatiseerd en in handen van het Britse Omniport. Dat heeft nog niet verdiend aan die aankoop. In 2008 werd een verlies geleden van 2,3 miljoen euro. Toen verwerkte het vliegveld 235.000 passagiers en 90.000 ton vracht.

MAA beschikt slechts over één betrekkelijk korte landingsbaan in noordzuidrichting. Een jarenlange discussie over de aanleg van een oostwestbaan werd in 1998 afgesloten met een definitief nee. De belangrijkste klanten van het vliegveld zijn Ryanair en Transavia voor passagiersvervoer, en Cargolux en Turkish Airlines voor goederenvervoer. De concurrentie van nabijgelegen vliegvelden als Eindhoven, Luik-Bierset en Weeze is groot.

In een voorstel aan de Staten spreekt het provinciebestuur de verwachting uit dat de overname van de landingsbaan en de gebouwen budgettair neutraal kan plaatsvinden. Mocht de luchthaven op termijn toch een blok aan het been worden, dan kan volgens Gedeputeerde Staten een nieuwe exploitant gezocht worden. Een andere mogelijkheid is om MAA alsnog te sluiten. De grond kan dan bedrijventerrein worden.