Hogesnelheidstrein te lawaaiig en te laat

De Thalys-treinen op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Breda maken bij relatief lage snelheden van 160 kilometer per uur meer geluid dan in studies was berekend. Ook zijn de treinen achter de geluidsschermen lawaaiiger dan gedacht. Bij een snelheid van 285 kilometer is het geluid in werkelijkheid even hard als in berekeningen werd aangenomen. Dat blijkt uit een studie van TNO die door demissionair minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Uit bijgevoegde antwoorden op Kamervragen blijkt dat 58 procent van de treinen tussen Amsterdam en Parijs tussen half december en begin februari vertraging opliep. Vijf procent viel uit. Storingen aan het beveiligingssysteem ERTMS bezorgen de hsl veel hinder. De snelle trein tussen Amsterdam en Rotterdam (de Fyra) rijdt in acht van de tien gevallen op tijd. Tien procent valt uit. Vanaf 12 april rijdt de Fyra ook in het weekend.