Subsidie voor oud plan om nieuwe Fokkers te gaan bouwen

Komt er een nieuwe Fokker op de markt? Het ministerie van Economische Zaken bevestigt dat investeringsmaatschappij NG Aircraft 20 miljoen euro zal ontvangen voor de bouw van een nieuwe versie van de Fokker 100. De Europese Commissie moet nog toestemming geven, maar een woordvoerder van het ministerie zegt op dit punt „geen problemen” te verwachten.

Daarmee staat een doorstart van het merk Fokker nog lang niet vast. De ontwikkelingskosten van een nieuw verkeersvliegtuig zijn zeer hoog. Vliegtuigbouwers verzekeren zich daarom altijd van twee dingen: een fors budget (vaak met overheidssteun) én klanten die toezeggen het vliegtuig te zullen kopen. NG Aircraft heeft geen van beide. De 20 miljoen euro die Den Haag verstrekt, zijn onvoldoende om de kosten te dekken, terwijl zich ook nog geen kopers hebben gemeld.

Pogingen om Fokker, dat in 1996 failliet ging, nieuw leven in te blazen zijn vooral het werk van een man: ondernemer Jaap Rosen Jacobson. Sinds eind jaren negentig smeedt hij plannen voor een doorstart van Fokker met één type toestel, de Fokker 100, een tweemotorig straalvliegtuig met plaats voor 100 passagiers. Sindsdien liet Rosen Jacobson verscheidene malen weten dat de bouw van de nieuwe Fokker aanstaande was, maar tot concrete plannen kwam het nooit.

De mediaschuwe Rosen Jacobson verdiende een fortuin met het saneren en doorverkopen van bedrijven, onder meer als mede-eigenaar van de investeringsmaatschappij Wolters-Schaberg. Hij was eigenaar van de Vlaamse Luchtvaartmaatschappij (VLM), die hij eind 2007 verkocht aan Air France-KLM. Rosen Jacobson onderhandelde eerder met KLM over een mogelijke levering van de vernieuwde Fokker 100, maar deze gesprekken liepen op niets uit. KLM besloot in 2007 zijn hele vloot aan Fokkers (types Fokker 50, 70 en 100) gefaseerd te vervangen, onder meer door vliegtuigen van de Braziliaanse fabrikant Embraer. Inmiddels zijn dertien Embraers in de KLM-vloot opgenomen. De laatste Fokker 50 wordt deze maand afgedankt, vijf overgebleven Fokker 100’s volgen later dit jaar. De 27 Fokker 70’s blijven voorlopig in dienst.

NG Aircraft zegt dat „aanhoudende vraag vanuit de markt” het bedrijf heeft gestimuleerd zijn plannen door te zetten. NG Aircraft denkt een kans te maken door „aanzienlijk lagere ontwikkelingskosten” omdat het gebruik kan maken van eerder opgebouwde kennis bij Fokker.