Spreek de waarheid

Voor politici geldt dat ze zich moeten onderscheiden van hun collega’s.

Maarten van Rossem tipt: trek je niets aan van je eigen campagnestrateeg.

Niet alleen de kiezers, ook politici hebben te maken met dezelfde gezichten in dezelfde debatten op tv, de uitgekauwde slogans en het voortdurende overschreeuwen van elkaar. Wat kunnen zíj daartegen doen? Zes tips van experts.

1 Luister niet naar campagnestrategen

Campagnestrategen worden „louter gedreven door nihilisme”, zegt historicus Maarten van Rossem. Luister daar dus niet naar. „Campagnestrategen zien politiek als een kooigevecht, een horserace. Speel dat spel niet mee en ga in plaats daarvan voor de inhoud: de kredietcrisis, de verzorgingsstaat, de infrastructuur...”

2 Doe eens wat minder

„Zeg debatten af en doe niet overal aan mee. Dan blijf je fris”, zegt David Snellenberg van communicatiebureau Dawn. „Wilders doet dat ook. Hij zet zijn afwezigheid vaak in een voordeel om, want hij weet het juiste moment te pakken. Als je dat doet, hoef je niet overal te zijn.”

3 Humor zou ook wel eens fijn zijn. En kom met iets nieuws

David Snellenberg vindt de huidige debatten monotoon. „Het is bijna net zo erg als reclame op tv. Dat continue, daar word ik doodmoe van.” Dat zegt ook campagne-adviseur Hans Anker: „Neem verkiezingsleuzen als ‘geen kind zonder diploma van school’ en ‘meer blauw op straat’: allemaal grijsgedraaid.” Kom in plaats daarvan eens met wat nieuws. Wat verder zou helpen, denkt Anker, is humor. „Kiezers snakken naar humor.”

4 Zeg de waarheid. En kom met een verhaal

Wat ook verfrissend zou zijn: vertel eens de waarheid als politicus. Hans Anker: „Zeg bijvoorbeeld dat je de belastingen moet verhogen omdat je anders de kredietcrisis niet eerlijk opgelost krijgt. Dan laat je zien dat je de kiezer serieus neemt. Dat deed Barack Obama ook. Hij zei: ik heb jullie nodig. Dat is modern.”

5 Gebruik Twitter en Facebook, en probeer kiezers tot ambassadeurs te maken

Doe als Obama, zegt David Snellenberg: bouw nieuwe platformen waarop je kiezers met elkaar in contact kunnen komen. En maak van die kiezers vervolgens ambassadeurs die jouw boodschap verder verspreiden. Een voorbeeld van zo’n domino-effect was een actie van een kiezer op YouTube, die jonge New Yorkers opriep hun opa’s, oma’s, vaders en moeders in Florida ervan te overtuigen niet op de Republikeinen, maar op de Democraten te stemmen.

6 Laat je niet gek maken

En dan nog een tip van trendwatcher Adjiedj Bakas: laat je niet gek maken de komende maanden. „Uiteindelijk zijn de verschillen tussen de politieke stromingen in dit land helemaal niet zo groot. Bovendien worden we eigenlijk bestuurd door ambtenaren. Het maakt dus niet eens zoveel uit op wie mensen stemmen.”