Rauw

Het was maar een klein bericht in deze krant vorige week, maar mijn hart maakte een sprongetje. ‘Het eten van bijna drie ons rauwe groente en fruit per dag vermindert het risico op een beroerte met ruim een derde,’ zo bleek uit onderzoek van de Universiteit Wageningen.

Nu is er weinig zo onzeker als de wetenschap, en zijn dit soort resultaten slechts geldig tot een concurrerende universiteit het tegendeel heeft bewezen. Maar toevallig ben ik verzot op rauwe groenten en fruit, en dus laat ik me in dit geval graag verleiden tot een bescheiden media-hypetje. We gaan volledig rauw deze week.

Die bijna drie ons intrigeert trouwens. Hoeveel is precies bijna drie ons? Geen 250 gram zou je zeggen, anders had dat er wel gestaan. 299 gram? 298? 295 misschien? Hoeveel het ook is, het is best te doen. Een beetje appel weegt als snel 150 gram. Hap er twee weg en je hebt zomaar 33,33% minder kans op een beroerte.

Of zou dat dan weer niet de bedoeling zijn? Als ik me niet vergis is het een min of meer onbetwist wetenschappelijk feit dat je juist moet afwisselen. De ene dag twee appels, de andere dag drie ons rauwe bieten. Of beter nog: elke dag een appel (banaan, peer, sinaasappel, mango, noem maar op), en elke dag een bordje rauwe bieten (wortels, venkel, tomaten enzovoort). En laten we eerlijk zijn, die afwisseling is toch ook wat eten aantrekkelijk maakt?

We gaan van start met een en-en-salade, eentje met rauwe groente én fruit dus: venkel, bleekselderij en granaatappelzaden. Ik sluit niet uit dat we ook het citroensap in dressing mogen meerekenen, en misschien zelfs de flintertjes verse munt die er in gaan. Maar hoe dan ook zitten we vandaag alvast goed, beroertetechnisch gesproken.

Voor 2 personen:

1 granaatappel

2 kleine venkelknollen

het lichte hart van 1 struik bleekselderij

10 blaadjes verse munt

sap van ½ - 1 citroen

1 - 2 theelepels honing

3 - 4 eetlepels extra vergine olijfolie

125 - 150 gram zachte geitenkaas

Halveer de granaatappel en schep met een lepeltje de glanzende roze zaden eruit. Verwijder zorgvuldig de gele vliesjes, want die zijn bitter. Verwijder de stengels van de venkelknollen en pel eventueel de buitenste laag eraf, wanneer deze bruin of beschadigd is. Schaaf of snijd in flinterdunne plakjes.

Maak de bleekselderij schoon en snijd of schaaf ook deze in plakjes. Stapel de muntblaadjes, rol ze op en snijd in dunne sliertjes. Klop een dressing van citroensap, honing, olijfolie, zout en versgemalen peper. Hussel de venkel, de bleekselderij, de munt, de helft van de granaatappelzaden en de dressing door elkaar. Spreid de salade uit over een grote schaal of verdeel over vier individuele borden. Verkruimel er de geitenkaas boven en bestrooi met de rest van de granaatappelzaden.

Janneke Vreugdenhil

Hoeveel rauwe groente en fruit eet jij op een dag? Praat mee op nrcnext.nl/koken. Op nrc.tv maakt Janneke een Portugese cataplana.