Klassieke toekomst in Haagse driedaagse

Klassiek Haagse Muziek3daagse, Symfonieorkest van het Koninklijk Conservatorium o.l.v. Etienne Siebens met solisten, 5/3 Anton Philipszaal Den Haag. Nog t/m 7/3. Inl: www.muziek3daagse.nl. ***

‘De toekomst van de klassieke muziek’ staat centraal bij de Haagse Muziek3daagse. Het thema is actueler dan ooit. De tweede partij van Den Haag is sinds woensdag de PVV, die over kunstsubsidies helder is: de kraan mag helemaal dicht. Wim Vos, artistiek leider van het festival, is bezorgd. Concertbezoek neemt af in de gesegregeerde stad, een nieuw publiek is moeilijk bereikbaar. Hij wil dit weekend een tegengeluid laten horen via concerten op alternatieve locaties met jonge musici „die er nog wel in geloven”.

Gisteravond in de Anton Philipszaal klonk het Symfonieorkest van het Koninklijk Conservatorium fris als lentesla. Dat elan was in de meer geraffineerde passages van Mahler en Ives terug te horen, al werd er in een Mahlerlied als Revelge ook assertief en elegant gespeeld. Tenor Christoph Prégardien zong troostrijk, zij het wat wankel in de hogere regionen.

Troef van het experimentele programma was de jonge Britse jazzpianist Gwilym Simcock, die in zijn Exploration on the Second Movement , of Grieg’s Piano Concerto, aangenaam kabbelend improviseerde. Het zal een breed publiek aanspreken. Toch laten de geijkte genres niet zomaar met zich sollen. Een sterk pleidooi voor een strenge klassieke scholing kwam onbedoeld van jazz-zangeres Norma Winstone. Ze liet zich verleiden tot liederen van Ives, maar de noten vielen pijnlijk ver buiten het bereik van haar zwoele stem.