SELECTIE Buitenland

België

Brussel Op 10 maart wordt in het Charliermuseum een overzichtsexpositie geopend van het werk van de eeneiige tweeling David (1842-1902) en Pieter Oyens (1842-1894). Geboren in Amsterdam, verhuizen de broers in 1860 naar Brussel en schrijven zich in op de Academie. Hun schilderijen zijn realistisch, geënt op de Hollandse schilders uit de vorige eeuwen: genreschilderijen en veel portretten van mensen en figuren uit hun ‘belle époque’-omgeving. Het Charliermuseum in Sint-Joost-ten-Node lijkt een ideale plaats om het werk van de broers Oyens te exposeren: voormalig woonhuis van de mecenas Henry van Cutsem, die het in 1890 door architect Victor Horta liet verbouwen om er zijn kunstcollectie in onder te brengen.

10 mrt t/m 30 mei, Charliermuseum, Kunstlaan 16, ma t/m do 12-17u, vr 10-13u en de weekends van 27-28 mrt, 24-25 april, 15-16 en 29-30 mei. Inl 0032 22202691 en www.charliermuseum.be

Hasselt Met zijn getekende boeken Tales from Outer Suburbia en het volledig in grijstinten opgezette, woordenloze Arrival scoorde de Australische kunstenaar Shaun Tan (Perth, 1974) hoog in de stripwereld. Het Literair Museum laat op de expositie Een vreemd land – Shaun Tan, prenten en boeken de vele facetten van Tans talent zien. Met tekeningen uit zijn prentenboeken, schetsen voor zijn animatiefilm The Lost Thing en vrij werk.

7 mrt t/m 15 mei, Literair Museum, Bampslaan 35, wo t/m za en de eerste zondag van de maand 14-17u. Inl 0032 11222624 en www.literairmuseum.be

Antwerpen Het Museum voor Hedendaagse Kunst brengt met de expositie Animism werk van een groot aantal kunstenaars. In de 19de-eeuwse stroming animisme wordt aan de natuur en aan dingen een ziel en autonomie toegekend. De scheiding tussen het bezielde en het onbezielde bracht tweedelingen voort: de tegenstelling tussen natuur en cultuur, tussen de subjectieve en de objectieve wereld en tussen fictie en realiteit. Door historische referenties naast hedendaags werk te plaatsen, brengt Animism werken samen die de grens tussen het subjectieve en objectieve proberen te overstijgen.

T/m 2 mei, Muhka, Leuvenstraat 32, di t/m zo 11-18u. Inl 0032 32609999 en www.muhka.be

Deurle Museum Dhondt-Dhaenens exposeert werk van Anselm Reyle en Ellen de Meutter. De Duitse kunstenaar Reyle (1970) maakt met zijn atelier vaak immense schilderijen en sculpturen, die de scheidingslijn tussen kunst en decoratie, het idee van perfectie en de status van het object ter discussie stellen en onderzoeken. De Belgische schilder Ellen de Meutter (1981) maakt composities waarin kleur en toets enerzijds harmonieus samengaan maar anderzijds met elkaar in contrast staan.

T/m 11 april, Museum Dhondt-Dhaenens, Museumlaan 14, di t/m zo 10-17u. Inl 0032 92825123 en www.museumdd.be

Duitsland

Hamburg Een jongen klimt uit een schilderij. Zojuist heeft hij zijn rechtervoet op de onderkant van de lijst gezet en met zijn handen houdt hij zich aan de zijkanten van de lijst vast. Zijn hoofd heeft hij al uit het schilderij gestoken. Met wijd opengesperde ogen kijkt hij naar de wereld. Dit doek van de Spanjaard Pere Borell del Caso (1835-1910) is een mooi voorbeeld van trompe l’oeil-kunst. En de expositie Täuschend echt is aan het genre gewijd. Lucas Cranach en Peter Paul Rubens, Samuel van Hoogstraten en Cornelisz Gijsbrechts, Andy Warhol en Jasper Johns: zij hebben zich in hun kunst allemaal met optisch bedrog beziggehouden.

T/m 24 mei in het Bucerius Kunst Forum, Rathausmarkt 2. Inl: 0049-403609960 en www.buceriuskunstforum.de.

Hamburg ‘De beste kunst, dat is goed zakendoen.’ Het is een statement van Andy Warhol, die van zijn persoon een merk maakte waar winst mee te behalen viel. Warhols credo geldt ook voor jongere kunstenaars die de commercie tot thema verheffen. Deze erfenis van de pop-art krijgt de volle aandacht op de expositie Pop Life. Naast Warhols zeefdrukken is er werk van Keith Haring, Jeff Koons, Damien Hirst, Martin Kippenberger en Tracey Emin te zien.

T/m 19 mei in de Hamburger Kunsthalle, Glockengiesserwall. Inl: 0049-40428131200 en www.hamburger-kunsthalle.de.

Dresden Tijdens het carnaval in 1697 zag het hof van Dresden een merkwaardig spektakel. Vier groepen ruiters draafden een houten amfitheater binnen. Keurvorst August der Starke voerde zijn als Turken verklede team persoonlijk aan in de rol van sultan. Het werd een triomf. En het luidde een trend in die in heel Europa opgang zou maken: de zogenaamde Türkenmode. Zo ontstond in het Residenzschloss in Dresden een Türkische Cammer. Die is nu weer te bezichtigen en bestaat uit een reusachtige tent met opgenaaide ornamenten over de volle breedte. In de tent zijn oriëntaalse schatten uitgestald, voor een deel uit de collectie van August der Starke.

Van 7 maart t/m 19 mei, Taschenberg 2. Info: 0049-35149142000 en www.skd-dresden.de.