Maersk lijdt voor het eerst verlies

De Deense rederij Maersk heeft voor het eerst in zijn bestaan verlies geleden. Door teruggelopen handelsstromen als gevolg van de economische crisis liep het verlies vorig jaar op tot 7 miljard Deense kroon (941 miljoen euro), tegen een nettowinst van 17 miljard kroon in 2008. De omzet van de grootste containervervoerder ter wereld daalde met 17 procent tot 260 miljard kroon. De markt voor transport per schip zakte vorig jaar in doordat een groot aantal tijdens de hoogconjunctuur bestelde nieuwe containerschepen werd opgeleverd, waardoor de vervoerscapaciteit steeg terwijl de vraag inzakte.

Het gemiddelde tarief voor het vervoeren van een container daalde daarop vergeleken met vorig jaar 28 procent. Olietransport werd zelfs 36 procent goedkoper. „Het verlies is aanzienlijk, maar 2009 was een uitzonderlijk jaar met historisch lage tarieven en een historisch lage vraag”, aldus bestuursvoorzitter Nils Smedegaard Andersen in een verklaring. „We zijn erin geslaagd het verlies te beperken door circa 2 miljard dollar te besparen en we zullen hiermee doorgaan.” Voor 2010 rekent Smedegaard Andersen weer op winst.

Analisten betwijfelen of Maersk dit jaar alweer winst zal boeken, omdat de tarieven voor containervervoer nog nauwelijks gestegen zijn. Het herstel van de handelsvolumes in de laatste drie maanden is mogelijk maar tijdelijk, omdat bedrijven vooral hun voorraden aanvulden, maar de onderlinge vraag naar producten bij consumenten onverminderd zwak is.

Op de beurs van Kopenhagen verloor het aandeel Maersk gisteren 6,7 procent, het grootste verlies in vier maanden.

Maersk, dat 120.000 werknemers heeft, heeft meer dan 500 containerschepen die samen 1,9 miljoen containers kunnen vervoeren. Om de prijsdaling te stoppen, haalde Maersk enkele tientallen schepen uit de vaart.