World Press Photo diskwalificeert beeld

De organisatie van World Press Photo (WPP) heeft een van zijn winnaars gediskwalificeerd. Het gaat om de Oekraïense fotograaf Stepan Rudik, winnaar van de derde prijs ‘Sports Features Stories’.

Kort na de bekendmaking van de winnaars kwam de jury erachter dat Rudik een van de foto’s uit zijn serie heeft gemanipuleerd door een voet weg te halen. Volgens Michiel Munneke, directeur van WPP, werd zijn organisatie gewezen op de manipulatie door de Oekraïense fotografenunie. Daarop vroeg WPP aan de fotograaf of de organisatie zijn RAW-bestand (het oorspronkelijk door de camera vastgelegde beeld, red.) kon bekijken. „Toen we die inzagen bleek inderdaad een deel uit een van zijn foto’s te zijn weggehaald.” Munneke legde de kwestie vervolgens voor aan juryvoorzitter Ayperi Ecer. „Toen zij de foto’s naast elkaar zag, was ze heel duidelijk. Dit is een ‘no go’.” Een van de doeleinden van WPP is volgens Munneke ‘het promoten van een hoge standaard in fotojournalistiek’. „We moeten de integriteit van de organisatie waarborgen, ook al is de uitkomst in dit geval te betreuren.”

Inmiddels is de fotoserie van Rudik van de WWP-site gehaald. Zijn werk zal niet worden getoond op de tentoonstelling van WPP – vanaf 23 april in de Oude Kerk in Amsterdam – en niet worden opgenomen in het jaarboek.

Juryvoorzitter Ecer betreurt het incident, maar staat achter haar keuze. „De jury selecteert foto’s, gemaakt door topfotografen, die een bepaalde visie op de wereld vertegenwoordigen. Als we dan op een foto stuiten waar een deel uit is weggehaald, is de conclusie heel simpel. Zoiets kan niet.”

Het is niet de eerste keer dat er ophef ontstaat over gemanipuleerd beeld. Begin 2009 kwam defensiefotograaf Sjoerd Hilckmann in de problemen toen hij voor de Zilveren Camera 2008 een gemanipuleerde foto had ingezonden. Munneke wijst erop dat, mede door dit soort incidenten, WPP vorig jaar het reglement heeft aangepast. „Een van de regels is nu dat de inhoud van het beeld niet mag worden veranderd.” Daarnaast is bewerking van een beeld alleen toestaan volgens de ‘huidige geaccepteerde standaards binnen de industrie’. „Er bestaat veel discussie over beeldmanipulatie. We hebben expres voor een flexibele formulering gekozen om de jury de ruimte te geven om een beeld te beoordelen”, zegt Munneke.

Rudik heeft inmiddels naar een aantal websites en blogs een reactie gestuurd. Hierin geeft hij aan dat hij het oordeel van de jury niet aanvecht, maar wel achter zijn eigen keuze staat.