Prijsdalingen drukken nettowinst van Ahold

Supermarktconcern Ahold heeft de nettowinst in het vierde kwartaal met 8,2 procent zien dalen tot 267 miljoen euro. De omzet steeg met 3,4 procent tot 6,8 miljard. Klanten kochten vaker goedkope producten, het algehele prijspeil daalde en ook acties tastten de winst aan.

Dat bleek vanmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers. Over heel 2009 daalde de winst met 17,4 procent tot 894 miljoen euro. Als de verkochte C1000-winkels (Schuitema) buiten beschouwing blijven, steeg de winst met 9,6 procent tot 972 miljoen euro.

Volgens Dick Boer, Europees directeur van het concern, zet Ahold in op het verkopen van zoveel mogelijk artikelen. Daardoor kunnen de kosten omlaag en krijgt het concern een betere onderhandelingspositie bij leveranciers, zegt Boer. Daarnaast breidde het bedrijf het assortiment uit met goedkope producten aan de onderkant en luxe producten aan de bovenkant. Boer: „Zo kunnen we makkelijk mee bewegen met de dikte van de portemonnee van de klant.”

Verlies lijdt Ahold alleen in Tsjechië en Slowakije. Een forse reorganisatie, waarbij winkels werden gesloten en de slecht renderende hypermarkten van 10.000 vierkante meter met de helft werden verkleind, drukte daar het resultaat. De naam Hypernova verdwijnt, de ruim 300 winkels gaan verder onder het merk Albert. Volgens topman John Rishton zal Albert „vanaf dit jaar” weer winstgevend zijn.

Ahold kondigde vanmorgen ook aan voor 500 miljoen euro eigen aandelen in te kopen en het dividend met 28 procent te verhogen. Die stap werd op de beurs goed ontvangen: rond het middaguur stond Ahold 5 procent hoger op 9,65 euro. De inkoopactie beslaat 7 procent van het balanstotaal.