Homoseksualiteit als laboratoriumopstelling

Eyes Wide Open

Regie: Haim Tabakman. Met: Zohar Shtrauss, Ran Danker. In: Ketelhuis, Amsterdam; Filmhuis Den Haag; Lantaren/Venster, R’dam. ***

Films over homoseksualiteit in joods-orthodoxe kringen zijn de laatste jaren gebruikelijke, zo niet verplichte kost op de meeste internationale filmfestivals. Het programmaonderdeel Panorama van het Filmfestival Berlijn vertoont er elk jaar wel een paar.

De debuutfilm van voormalig filmeditor Haim Tabakman Eyes Wide Open is dankzij een première op het filmfestival Cannes vorig jaar misschien iets meer high profile, maar niet per se beter dan de vele, hier niet uitgebrachte voorgangers.

Hoofdpersoon van Eyes Wide Open Aaron is een dertiger uit Jeruzalem, getrouwd met Rivka en vader van vier kinderen, die zojuist zijn vader heeft begraven. Als hij na de eerste periode van rouw besluit om de familieslagerij weer te openen, is dat een gebeurtenis van oudtestamentische proporties: hij is de sleutel kwijt en moet de met een ketting afgesloten deur met een steen openslaan. En ondertussen regent en regent het maar.

De komst van de jongere Talmoedstudent Ezri brengt alles in een stroomversnelling. De twee mannen voelen zich mentaal, spiritueel en ook lichamelijk tot elkaar aangetrokken. Die strijd tussen lichaam en geest maakt Eyes Wide Open tot een wonderlijke mix van religieus traktaat en romantisch drama. Regisseur Tabakman omschreef zichzelf in Cannes als orthodox noch homoseksueel. Maar Tabakmans fantasie (of zijn research) schoten wel tekort om zijn verhaal gelaagd genoeg te maken om het boven een laboratoriumopstelling te laten uitstijgen.

Dana Linssen