'Cross-linx is muzikaal avontuur'

Op festival Cross-linx, in Utrecht en Eindhoven, maken musici uit allerlei genres samen muziek. Organisator Frank Veenstra treedt zelf ook op.

„Ik ben het slachtoffer van mijn eigen combinatiedrift”, zegt Frank Veenstra met een knipoog. Hij is de programmeur van het Eindhovense Muziekcentrum Frits Philips en organiseert in die functie het jaarlijkse festival Cross-linx.

Wat Veenstra bedoelt is dat hij zelf ook te horen zal zijn op het festival, als singer-songwriter onder de naam Aidan’s Well. Door het improviserend gezelschap Beukorkest is hij uitgenodigd voor een gezamenlijk optreden. Dat is precies waar het om draait bij dit festival: het bijeenbrengen van musici en concerten uit verschillende genres.

Slagwerker Rik van Iersel en Stuurbaard Bakkebaard uit Eindhoven, de spil van het Beukorkest, kregen carte blanche voor deze editie van Cross-linx en nodigden musici uit als gitarist Gary Lucas, stemkunstenaar Jaap Blonk, trompettist Colin Benders én zanger Frank Veenstra. Ongetwijfeld bedoeld als plaagstootje, maar ook omdat ze overtuigd zijn van zijn kwaliteiten. „De ‘Beukers’ kwamen mijn zang op het spoor nu ik met Aidan’s Well wat meer aan de weg timmer”, zegt Veenstra. „Binnenkort nemen we onze eerste cd op en daarna gaan we door Nederland toeren.”

Tijdens Cross-linx speelt het Beukorkest nieuwe nummers die door de deelnemende musici aangedragen zijn. Veenstra heeft een stuk bedacht dat hij omschrijft als een songscape – een open klankomgeving die de vorm krijgt van een lied.

Net als Cross-linx weerspiegelt het repertoire van Aidan’s Well Veenstra’s brede belangstelling. Singer-songwritermuziek past daar even goed in als klassieke muziek, wereldmuziek en progressieve rock. De nummers, waarin etherische klanken de sfeer bepalen, ademen een melancholie die nog versterkt wordt door Veenstra’s lichte timbre. De muziek verraadt de invloeden die hij heeft ondergaan in de tijd dat hij werkt als programmeur, eerst in Enschede en nu al vier jaar in Eindhoven.

Het is onmogelijk om die activiteiten los van elkaar te zien, vindt Veenstra: „Componeren is samenstellen, bij elkaar brengen. Dat is wat ik doe wanneer ik liedjes schrijf en wat ik als programmeur doe in het Muziekcentrum.

„Zo kun je in de nummers van Aidan’s Well horen dat Teitur (singer-songwriter afkomstig van de Deense eilandengroep Faeröer, red.) bij ons heeft opgetreden. Elementen uit zijn muziek sluipen binnen, zoals de aandacht voor detail in de manier waarop hij teksten in muziek omzet.

„Anderzijds daag ik Teitur en Nico Muhly (Amerikaanse componist en pianist, red.) uit door hen met elkaar te laten werken, en met de Holland Baroque Society. Daar zouden ze zelf niet mee gekomen zijn. Het is een avontuur. Niemand kan van tevoren zeggen hoe het zal uitpakken.”

Muziek maken is voor Veenstra een bijna dwangmatige bezigheid. Overal in zijn huis staan gitaren. „Ik kan er niet voorbij lopen zonder een paar akkoorden aan te slaan, even aan een liedje te sleutelen. Ik moet elke dag met een nummer bezig zijn, al is het maar vijf minuten.

„Dat is niet anders dan vroeger toen ik nog fanatiek voetbalde. Als jongetje kon ik geen bal tegenkomen of ik moest er even mee trappen. Ik heb vanaf mijn vijftiende vrijwel zonder onderbreking in bandjes gezeten.”

Cross-linx. 4/3 in Vredenburg, Utrecht; 5/3 in Muziekcentrum Frits Philips en De Effenaar, Eindhoven. Zie ook: www.cross-linx.nl en www.myspace.com/aidanswell