Economie kort

Deloitte: adverteerder wil zekerheid over bereik van websites

Door een onzer redacteuren

Almere. Adverteerders gaan dit jaar meer reclame maken op internet. Dat gaat ten koste van advertenties in andere media. Zij willen daarvoor wel meer zekerheid over het bereik van websites. Dat schrijven onderzoekers van Deloitte in hun jaarlijkse toekomstvisie op de telecom-, media- en technologiesector die gistermiddag werd gepresenteerd. Het accountants- en adviesbureau stelt dat de groei in onlinereclame wordt gehinderd doordat bedrijven nog niet precies weten hoe zij effectief moeten adverteren op het web en hoe betrouwbaar bezoekcijfers zijn. Zij ontdekken volgens Deloitte in 2010 wel meer de mogelijkheden die diensten als Twitter, Facebook en Hyves bieden. Zij moeten dan wel zorgen voor betere bescherming van de privacy van hun gebruikers. Verder voorspelt Deloitte dat tablets zoals Apple’s iPad netbooks dit jaar zullen verdringen. Betaalde onlinecontent van kranten zal nog niet doorbreken.

GM roept 1,3 mln auto’s terug in VS

Door een onzer redacteuren

Rotterdam. Na Toyota moet nu ook General Motors auto’s in Noord-Amerika terugroepen wegens een productiefout. Het betreft 1,3 miljoen auto’s van de GM-merken Chevrolet en Pontiac. Volgens GM kunnen de auto’s moeilijk bestuurbaar worden als ze langzamer rijden dan 24 kilometer per uur. De noodlijdende autofabrikant uit Detroit laat de stuurbekrachtiging vervangen. De terugroepactie geldt alleen voor auto’s van het Chevrolet-model Cobalt gebouwd tussen 2005 en 2010, en de Pontiac-modellen Pursuit, G4 en G5, gebouwd tussen 2005 en 2006. GM benadrukt dat het defect bij de modellen zelden voorkomt. De terugroepactie komt op een pijnlijk moment. De afgelopen maanden moest Toyota miljoenen auto’s overal ter wereld terugroepen wegens mankementen aan gaspedaal, remmen en vloermatten.

Drogisterij Schlecker weg uit Nederland

Door een onzer redacteuren

Rotterdam. De Duitse drogisterijketen Schlecker sluit voor het eind van het jaar de deuren van zijn Nederlandse filialen. Ruim vijfhonderd werknemers van de circa honderd vestigingen verliezen hun baan. Schlecker schrapt de Nederlandse tak om financiële redenen. Uit de meest recent vrijgegeven jaarcijfers blijkt dat Schlecker Nederland in het boekjaar 2007 een verlies leed van ruim 10 miljoen euro. In de zes jaar daarvoor moest de Nederlandse afdeling van de drogisterij een verlies verwerken van 78,8 miljoen. De opgaven van de twee jongste boekjaren maakt Schlecker niet openbaar. In juli 2009 werden al veertig filialen gesloten, honderd mensen raakten hun baan kwijt.