Bouw terminal LNG gaat niet door

Er komt voorlopig geen tweede LNG-terminal op de Maasvlakte. Gasbedrijf Liongas wilde zo’n terminal bouwen, maar ziet daar vanaf. Een LNG-terminal ontvangt vloeibaar gemaakt aardgas dat met schepen wordt aangevoerd.

Het is een nieuwe tegenvaller voor het Nederlandse concern 4Gas, het moederbedrijf van Liongas. 4Gas specialiseert zich in de bouw en exploitatie van LNG-terminals. Het concern had vergevorderde plannen om in de haven van de Franse stad Bordeaux een LNG-terminal te bouwen, maar de Franse regering blokkeerde dat project afgelopen juli plotseling. Het bedrijf is daarop een rechtszaak begonnen, om de inmiddels gedane investeringen terug te krijgen.

Dat Liongas nu ook afziet van de bouw van een LNG-terminal op de Maasvlakte is weer een klap voor het bedrijf. Maar gezien de marktomstandigheden is het een logische beslissing. Door de economische crisis is de wereldwijde vraag naar gas ingezakt, en zijn de gasprijzen gekelderd. Het maakt het economisch minder interessant om LNG-terminals te bouwen.

Op de Maasvlakte wordt al een LNG-terminal gebouwd, door Gasunie en opslagbedrijf Vopak. Eind volgend jaar moet die terminal klaar zijn en in gebruik worden genomen. Gasunie en Vopak onderzoeken verder nog de mogelijkheid om in de Eemshaven een LNG-terminal te bouwen, samen met Essent.

De terminals spelen een belangrijke rol in het masterplan van Nederland om uit te groeien tot de gasrotonde van Noordwest-Europa. In dat plan past onder meer ook de aanleg van de grote gasopslag bij Bergermeer.

4Gas is in 2006 afgesplitst van oliemaatschappij Petroplus. Het LNG-concern is voor een belangrijk deel in handen van de Amerikaanse investeerder Carlyle Group. Het had vijf projecten lopen, waarvan er inmiddels twee zijn afgevallen. Vorig jaar augustus heeft 4Gas zijn eerste LNG-terminal in gebruik genomen, in Milford Haven, een havenplaats in Wales.