Adverteerder wil meer zekerheid op internet

Adverteerders gaan dit jaar meer reclame maken op internet. Dat gaat ten koste van advertenties in andere, meer traditionele media. Adverteerders willen daarvoor wel meer zekerheid over het bereik van sites.

Dat schrijven onderzoekers van Deloitte in hun jaarlijkse toekomstvisie op de telecom-, media- en technologiesector die gisteren werd gepresenteerd in Almere. Het accountants- en adviesbureau stelt dat de groei in onlinereclame wordt gehinderd doordat adverteerders nog niet precies weten hoe zij investeringen kunnen „herleiden tot klantwaarde” en hoe zij kunnen zorgen voor betrouwbare bezoekcijfers van websites.

Adverteerders ontdekken volgens Deloitte in 2010 wel steeds meer de mogelijkheden die microblogs zoals Twitter en sociale netwerken als Facebook en Hyves bieden. Dergelijke sociale media moeten dan wel zorgen voor betere bescherming van de privacy van hun gebruikers. Verder voorspelt Deloitte dat zogenoemde tabletcomputers als de iPad van Apple apparaten als netbooks en laptops dit jaar zullen verdringen. Ze zijn net groot genoeg om comfortabel video te kijken of te surfen op internet, en ten opzichte van notebooks, netbooks en ultradunne pc’s zijn ze weer niet te groot, te zwaar of te duur.

Betaalde onlinecontent van kranten en tijdschriften zal volgens de onderzoekers dit jaar nog niet doorbreken. „Er zijn te veel obstakels, zoals de afwezigheid van algemeen geaccepteerde, gestandaardiseerde of gemakkelijke betaalplatforms.”

De jaarlijkse toekomstvisie op de technologie-, media- en telecommarkt is de Nederlandse versie van de internationale TMT Predictions van Deloitte.