Eva-Maria Westbroek de ster van opera 'La Wally'

Klassiek La Wally van A. Catalani door Radio Fil. Orkest o.l.v. G. Carella m.m.v. Eva-Maria Westbroek. Gehoord: 27 febr. Concertgebouw A’dam. Radio 4: 2/3, 20u. ****

Kan het dramatischer dan de romantische liefdesdood van Tristan en Isolde? Natuurlijk: de ongewilde duodood, niet door moord of misverstand, maar doordat de opvlammende liefde letterlijk wordt bekoeld onder een alpine lawine.

De opera La Wally van Antonio Catalani vertelt de aanloop naar dat gruweleinde met de nodige theatrale en orkestrale couleur locale. Het gevolg is dat het werk scenisch weinig wordt opgevoerd. Delen van de muziek, vooral de prachtaria Ebben? Ne andrò lontana, zijn bij een groot publiek geliefd dankzij de jaren tachtigfilms Diva en Someone to watch over me. Maar dat de partituur ook verder zeer aantrekkelijke kenmerken heeft bleef de verrassing tot de ZaterdagMatinee. Aan dirigent Giuliano Carella lag het zeker niet dat de muziektheatrale spanning in La Wally niet optimaal werd opgedreven. Groot Omroepkoor en Radio Filharmonisch Orkest realiseerden alert en sfeervol de fraai getekende scènes. Voor enige teleurstelling zorgde de cast, die vooral dreef op het aandeel van sopraan Eva-Maria Westbroek.

Het trouwe Matineepubliek trok de conclusie al vooraf met een ovatie: Westbroek is, na Nelly Miricioiù, de nieuwe keizerin van de Matinee. Na haar vorige matineeglorie in Puccini’s La fanciulla del West slaagde zij er inderdaad in opnieuw te overrompelen in een loodzware, minder bekende rol.

Als Wally, de trotse dochter van grootgrondbezitter Stromminger (mooi strenge Kristof Klorek), dient zij wrevelige karaktertrekjes te verenigen met zoete liefdeshoop- en wanhoop. Juist die combinatie maakte haar invulling van de rol memorabel. Groots, zaalvullend dramatisch klonk zij vooral waar zij haar geliefde Hagenbach – iets klein gezongen door de invaller Mats Carlsson – in het ravijn ontdekte. Afgaand op de stem zou je Wally hebben aangeraden te kiezen voor haar potente en veerkrachtig zingende aanbidder Gellner (Piero Terranova).

Nederlandse fans moeten zich haasten. Na de voorstellingen van Berlioz’ Les Troyens, volgende maand bij De Nederlandse Opera verdwijnt Westbroek voor lange tijd naar het buitenland, voor een Isolde in Bayreuth (2015) en de hoofdrol in Mark-Anthony Turnages nieuwe opera over model Anna Nicole Smith aan Covent Garden (2011). Meer tragische liefdesdoden, maar dan anders.