Fraaie zang in schattige 'Hans en Grietje'

Opera Hänsel und Gretel van E. Humperdinck door Opera Zuid, Limburgs Symf. Orkest o.l.v. S. Veselka. Gezien 26/2 Theater a/h Vrijthof Maastricht. Tournee t/m 27/3. Inl.: www.operazuid.nl ***

Voorstellingen van Engelbert Humperdincks sprookjesopera Hänsel und Gretel (1893) zijn er in twee soorten. De ene is voor kinderen. Daarbij wordt het angstaanjagende Grimm-verhaal van Hans en Grietje ontdaan van het ergste. Armoede en honger worden niet al te scherp neergezet. De heks die de kinderen wil vetmesten en opeten is een sprookjespersonage, zelfs al lijkt de moeder op de heks. Het andere soort voorstellingen van Hänsel und Gretel illustreert een verontrustende sardonische oorlog tussen falende ouders en ontaarde kinderen. De moeder is hier een echte heks. Bij de Nederlandse Opera was ze in de regie van David Pountney (1990) zelfs incestueus geïnteresseerd in haar zoontje: knibbel, knabbel, kruisje... Bij de Nationale Reisopera toonde Richard Jones in 2007 een nihilistisch sprookje voor volwassenen, grimmiger dan Grimm.

Opera Zuid komt nu, net als in 1997 in de regie van Aidan Lang, met een Hänsel und Gretel van het eerste soort: aardig, braaf, mooi en sprookjesachtig. Door regisseur Bruno Berger-Gorski is de tragische scherpte eruit gehaald door Hans en Grietje te laten lezen in het sprookjesboek en hen zelf het verhaal te laten spelen.

Het sprookje en de gespeelde ‘realiteit’ lopen net zo gemakkelijk dooreen als toen en nu. Vader (Willem de Vries) is een zuipende bezembinder, in een eigentijdse kinderkamer luistert Gretel nog naar een ouderwetse kinderwalkman. Hänsel is te stoer voor poppen. Karin Strobos (Hänsel) en Kim Savelsbergh (Gretel) spelen echte kinderen en zingen werkelijk prachtig.

Miranda van Kralingen, de artistiek leidster van Opera Zuid speelt moeder én heks. Haar onoverkomelijk sympathieke uitstraling zit die twee met verve gezongen rollen in de weg. Als wanhopige moeder is ze bepaald geen kreng, als heks speelt ze een ongevaarlijke opera-Eucalypta.

De Noorse dirigent Stefan Veselka laat het Limburgs Symfonie Orkest goed spelen in Humperdincks overtuigende muziek: iets met Mahler en Richard Strauss, die de wereldpremière dirigeerde. Roerend en aandoenlijk zijn de kinderkoren met veertien engeltjes: zeldzaam schattig en zeer besteed aan het kind in de volwassene.