Jumbo: omzetgroei verbouwde winkels

Supermarktconcern Jumbo verwacht tenminste een kwart extra omzet te boeken met Super de Boer-winkels die het ombouwt naar de eigen formule. Vandaag openden de eerste omgebouwde winkels in Raamsdonksveer en Drunen.

Een eind vorig jaar in allerhaast omgebouwde Super de Boer-winkel in Rosmalen zag volgens financieel directeur Ton van Veen in de eerste maanden na de metamorfose zijn omzet al „een aantal keer verdubbelen”. Maar volgens Van Veen is deze winkel niet geheel representatief, omdat deze werd geopend in reactie op de gedwongen sluiting van een nabijgelegen Jumbo-filiaal. De oude klanten van die winkel doen nu hun boodschappen bij de nieuwe.

Jumbo kocht vorig jaar voor 552,2 miljoen euro ruim 300 Super de Boerwinkels. Tachtig daarvan werden meteen doorverkocht aan C1000. Tussen de 20 en 45 Super de Boer-winkels staan nog te koop. „De belangstelling voor deze winkels is groot”, aldus Van Veen. De resterende Super de Boer-winkels zullen binnen drie jaar allemaal Jumbo worden.

In 2009 zag Jumbo zijn netto-omzet, vergeleken met het voorgaande jaar, met 7 procent toenemen tot 1,39 miljard euro. Daarvan kwam 2 procentpunt van tien nieuw geopende winkels, de rest was autonome groei. Volgens Van Veen waren de aanjagers de „sterke prijscampagne” die Jumbo landelijk voerde, het grotere aandeel eigen merken en een verdere stroomlijning van de organisatie. „Deze resultaten vormden de solide basis voor de volgende groeistap, de overname van Super de Boer.”

De van oorsprong Brabantse supermarktketen wil een landelijke formule worden. Van Veen realiseert zich dat concurrenten zich de kaas niet zomaar van het brood zullen laten eten. „Wij zijn voorbereid op een nieuwe prijzenslag onder supermarkten. Daarmee hebben we bij de overname al rekening gehouden.”