Onderwijs heeft ruimte nodig, geen geld

Door zo zwaar in te zetten op de hernieuwde regie van de overheid om beter onderwijs te realiseren, doet Beter Onderwijs Nederland exact het tegenovergestelde van waar het voor zégt te strijden, namelijk meer vertrouwen in de professional. De ‘overheid’ bedient zich van de bureaucratie, de ultieme cumulatie van afspraken van de afgelopen eeuwen. Écht vertrouwen in de professional gaat veel verder.

Echt vertrouwen betekent leerkrachten hun onderwijsresultaten zélf neer laten zetten, en vervolgens hen dit zelf laten realiseren. Eigenaarschap dus. En dat is wat wij doen. Vergaderingen worden afgeschaft om meer tijd voor het primaire proces te creëren. Wij inspireren, geven feedback en faciliteren. En met verbluffende resultaten. Werkdruk verdwijnt als sneeuw voor de zon, de productiviteit verviervoudigt en evenredig daarmee de motivatie, met als gevolg dat onderwijsresultaten verbeteren.

Om productiecapaciteit te verhogen, heeft het onderwijs geen geld nodig, maar ruimte. Om die ruimte te geven en werkelijk los te laten is lef nodig, je kunt namelijk niet een béétje vertrouwen.

Alex Peltekian

Lid Expertgroep onderwijs D66, algemeen directeur Stichting Penta, Terschelling, Hoorn