Google Buzz heeft het moeilijk

Het nieuwe sociale netwerk Google Buzz kent een moeizame start. Het Amerikaanse internetbedrijf heeft de dienst aangepast na kritiek op de privacy-instellingen.

Buzz werd deze week geïntroduceerd als antwoord op populaire netwerken als Twitter en Facebook. Het maakt gebruik van Googles webmaildienst Gmail om meteen een grote doelgroep te bereiken. Maar niet iedereen snapt het onderscheid tussen privé mails versturen en je activiteiten en interesses delen met anderen – allemaal binnen dezelfde dienst.

Zonder specifiek daarom te vragen maakt Buzz contactpersonen van de Gmail-gebruiker openbaar, omdat het die beschouwt als publieke ‘Buzz-vrienden’. De mogelijkheid om die optie uit te zetten, was niet goed te vinden.

De eerste Buzz-gebruikers klaagden dat de privacy-instellingen onduidelijk en incompleet waren. Ook vindt Buzz automatisch oude blogs, video’s en foto’s terug die de gebruiker op een van de vele Google-diensten heeft geplaatst. Google belooft de opties duidelijker te presenteren en verruimt de mogelijkheden om ongewenste ‘volgers’ te blokkeren.