Weerwolf bewijst verval cinema

Benicio del Toro als ‘The Wolfman’ Scene uit de film The Wolfman (2010) BENICIO DEL TORO stars as Lawrence Talbot in the action-horror inspired by the classic Universal film that launched a legacy of horror, "The Wolfman". Foto: Universal Pictures
Benicio del Toro als ‘The Wolfman’ Scene uit de film The Wolfman (2010) BENICIO DEL TORO stars as Lawrence Talbot in the action-horror inspired by the classic Universal film that launched a legacy of horror, "The Wolfman". Foto: Universal Pictures

The Wolfman Regie: Joe Johnston. Met: Benicio del Toro, Anthony Hopkins, Emily Blunt, Hugo Weaving. In: 54 bioscopen. *

Hoezeer de filmkunst door de decennia heen is verwaterd, is makkelijk te constateren door deze remake te vergelijken met The Wolf Man uit 1941. Het meest in het oog springende verschil is de mate van subtiliteit. Al in de eerste minuten van de nieuwe The Wolfman valt de eerste dode, met een oorverdovend geluidseffect. In het origineel werd de spanning langzaam opgebouwd. Toen waren de doden op de vingers van één hand te tellen, nu vliegen de ledematen in het rond.

Waar in 1941 alleen de bossen waar de weerwolf bij volle maan huist sfeervol mistig waren, daar baadt in de nieuwe versie zelfs het interieur in een diffuse lichtval, waardoor het hele uiterlijk van de film eentonigheid uitstraalt. De kunst van de suggestie, het net niet laten zien van dingen, is jammerlijk verloren gegaan. De eerste moord die in 1941 werd gepleegd was aan het zicht onttrokken door een boomstronk, hier wordt alles tot in de gruwelijkste details getoond, maar bloot slaat toch echt dood. Dat tegenwoordig de special effects kundiger zijn, wil niet zeggen dat je ze veelvuldig moet inzetten, spaarzaamheid is geboden.

Maar het allergrootste verschil is inhoudelijk. In 1941 was The Wolf Man sensueel, subtiel, spannend, maar was het niet alleen amusement wat de klok sloeg. Er werden vrij zinnige dingen gezegd over het onvermogen van wetenschap om altijd alles te kunnen verklaren.

In 2010 gaat The Wolfman helemaal nergens meer over, een kermisritje volstaat blijkbaar om het publiek te behagen. Een grove misvatting.