Google Buzz bindt de strijd aan met Twitter

Google gaat zijn maildienst Gmail en Google Maps gebruiken om de strijd aan te binden tegen sociale netwerken als Facebook en Twitter. Tot nu toe had ’s werelds grootste internetbedrijf geen antwoord op deze succesvolle online netwerken .

Google is de meest gebruikte zoekmachine, maar op het gebied van sociale netwerken loopt het bedrijf achter. De nieuwe dienst Google Buzz, die gisteravond werd geïntroduceerd, moet daar verandering in brengen. Google ontwikkelde eerder zonder succes het sociaal netwerk, Orkut. Nu wil het een platform creëren dat alle sociale media samenbrengt op een overzichtelijke plek. Nieuw is dat niet: Microsoft heeft met Windows Live een startpagina van allerlei sociale netwerken.

De doelgroep van sociale media is interessant voor een bedrijf dat zijn geld verdient met online-advertenties. Facebook is marktleider met 400 miljoen actieve gebruikers. Twitter doet vaag over zijn gebruikersaantallen, maar het gebruik stijgt snel. Gmail heeft wereldwijd meer dan 146 miljoen gebruikers, volgens metingen uit 2009. De grootste webmaildiensten zijn die van Microsoft Hotmail en Yahoo Mail, met 285 en 273 miljoen gebruikers.

Lees meer over GoogleBuzz op nrc.nl/hebben