Venlo is meer dan Wilders en drugs

Boerendinsdag en de muziekscene, daar zijn Venlonaren trots op.

Via videoboodschappen op internet willen ze het imago van hun stad opvijzelen.

‘Mijn dansschool organiseert een benefiet voor de Millenniumdoelen.’

De bende van Venlo. Duitse drugstoeristen. En vooral Geert Wilders. Een groep jonge inwoners van Venlo baalt van de associaties die de stad bij de meeste Nederlanders oproept.

„Het probleem is dat daar nauwelijks een ander imago tegenover staat”, zegt Miel Theeuwen (32), mede-initiatiefnemer van het project 5x5x5. „Met 5x5x5 willen we laten zien dat er ook een ander Venlo is. Niet zozeer een anti-Wilders-actie voeren, als wel een positief signaal afgeven. Laten zien dat ook veel dingen goed gaan. Vertrouwen in plaats van wantrouwen.”

Jonge Venlonaren laten vertellen wat hen trots maakt op hun stad. Theeuwen had veel vergelijkbare verhalen verwacht. Verwijzingen bijvoorbeeld naar het Zomerparkfeest, een lang weekeinde vol cultuur dat jaarlijks vele tienduizenden bezoekers trekt. Maar de eerste opnamedagen voor de 5x5x5-spotjes leverden een bonte verscheidenheid aan gezichtspunten op.

Alle filmpjes worden steeds afgesloten met de slogan ‘Venlo ben ik zelf’. Daar zit de kern van de boodschap van 5x5x5 in: jongeren moeten niet verwijtend wijzen naar anderen, maar de stad zelf maken.

Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken (PvdA) sprak afgelopen zomer in een interview met Vrij Nederland haar verbazing uit over het bijna rituele klagen van de burger: mensen zijn tevreden over hun privéleven en hun gezin. Maar als je vraagt naar hun mening over andere Nederlanders, worden de antwoorden chagrijniger.”

Cultureel ondernemer Marcel Tabbers en consultant Miel Theeuwen, beiden woonachtig in Venlo, lazen het artikel en herkenden het geschetste beeld. Terwijl ze erover spraken, keken ze op tegen het najaar dat komen ging.„Het zag er naar uit dat Wilders voor de eerste keer op lokaal niveau zou meedoen”, zegt Theeuwen. „Pechtold had al aangekondigd zich in dat geval twee maanden op Venlo te willen concentreren. We voorzagen maanden van publiciteit over wat allemaal niet deugt in de stad.”

Daar hadden Tabbers en Theeuwen geen trek in. De laatste: „Elders vertellen dat je uit Venlo komt, betekent dat mensen vroeg of laat beginnen over de Bende van Venlo die in de jaren negentig van de vorige eeuw dood en verderf zaaide in Noord-Limburg, over Rene Steegmans die in 2002 voor de deur van een supermarkt het slachtoffer werd van zinloos geweld, over Duitse drugstoeristen of over Geert Wilders.”

Het was de stellige overtuiging van de twee initiatiefnemers dat er honderd jonge Venlonaren te vinden moesten zijn die zo’n boodschap wilden uitdragen. „Om tot een zo divers mogelijk gezelschap te komen, bedachten we een netwerk-achtige aanpak à la Facebook. We benaderden nog drie andere mensen die het project mee wilden dragen. Ieder van die vijf benaderde vijf mensen. En die vijf deden weer hetzelfde. Zo ontstond 5x5x5.”

Voorlopig zijn er 79 filmpjes opgenomen met Venlonaren van 35 jaar of jonger die vertellen wat hen aantrekt in de stad. Aan het einde van deze week zijn ze te zien op een speciale website, op You Tube en op de lokale omroep, een deel in Venlo’s dialect. „Het primaire doel is de Venlonaren een spiegel voorhouden, laten zien dat de negatieve beeldvorming te ver is doorgeschoten.

„Het is hier niet allemaal halleluja. Maar dit is een provinciestad waar niet zo heel veel mis mee is. Door in te zoomen op incidenten lijkt het alsof criminaliteit en onveiligheid troef zijn, terwijl ik bijvoorbeeld nog nooit iets heb meegemaakt in deze stad.”

Theeuwen denkt dat het 5x5x5-concept moeiteloos elders is toe te passen. „Vanuit Leeuwarden heeft men al belangstelling getoond.” Ook had 5x5x5 al voor de officiële aftrap een nominatie voor een prijs te pakken. Een lachende Miel Theeuwen: „Voor de City Marketing Innovation Award. Ik had er nog nooit van gehoord. Aan de andere kant: we willen ons verhaal graag vertellen. Als we op deze manier aandacht kunnen krijgen voor onze boodschap is dat hartstikke mooi. 14 januari wordt bekend wie van de zes genomineerden de prijs krijgt. We zijn het enige initiatief van onderop en hebben tegenstand van gelikte campagnes van het kaliber ‘Er gaat niks boven Groningen’. Vergeleken daarbij is ons budget een schijntje.”

Bekijk alle video’s eind deze week op de website www.5x5x5.nl