Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cabaret

selectie

Farce Majeure vlnr: Ted de Braak, Henk van der Horst, Fred Benavente en Jan Fillekers FOTO: NCRV
Farce Majeure vlnr: Ted de Braak, Henk van der Horst, Fred Benavente en Jan Fillekers FOTO: NCRV

documentaire

De schaduwzijde van het paradijs. In Khayelitsha, maar ook in andere getto’s in Zuid-Afrika, verkrachten bendes mannen lesbische meisjes en vrouwen om hen te ‘genezen’ van hun seksuele voorkeur. In deze film van Mildred Roethof vertellen slachtoffers over de seksuele misdaden die ze moesten ondergaan en komen ook daders aan het woord. Ned. 2, 16.05-16.30u.

Irene, een ander leven. Marjoleine Boonstra volgde prinses Irene in Zuid-Afrika en Nederland. Boonstra zocht naar de drijfveren van Irene, die zich met het door haar opgerichte Natuur College sterk maakt voor ‘het opheffen van de scheiding tussen mens en natuur’. Irene vindt het van wezenlijk belang dat mensen laten zien wie ze zijn, los van hun positie en van wat de buitenwereld van hen verwacht. Prinses Irene woont en werkt een deel van het jaar in Bergplaas in de Zuid-Afrikaanse Karoo. Met het project ‘Spirit of the Wild’ leert ze gidsen van Zuid-Afrikaanse wildparken om vanuit hun eigen achtergrond toeristen kennis te laten maken met de natuur. Een belangrijke rol in haar leven spelen haar kinderen. „Ze bepalen het nu allemaal zelf en dan komen er kwaliteiten boven die je daarvoor nooit had gezien. Daar geniet ik mateloos van.” Ned. 2, 19.00-19.43u.

Jan de Rooy: In de zandbak. Joost van Ginkel staat stil bij de carrière van Jan de Rooy, veteraan van de Dakar-rally en transportondernemer uit Sol. Hoogtepunten uit de carrière van De Rooy, zoals zijn winst in 1987 en zijn rentree samen met zoon Gerard in 2002, maar ook het dieptepunt in 1988: toen trok het DAF-team zich terug uit de rally vanwege een dodelijk ongeluk . RTL 7, 18.00-19.05u.

amusement

Zonder Pardon. In een tragikomische monoloog probeert Theo Maassen zichzelf en de wereld om zich heen te ontmantelen. Hij stelt alles en iedereen ter discussie. In de kritiek werd de balans tussen warmte en rauwheid geroemd. „Logisch schakelt hij heen en weer tussen de rol van cabareteske pestkop en die van jonge vader in verwarring. Een subliem cabaretprogramma”, schreef deze krant. Deze zesde show van Maassen werd, nadat hij ermee in vaak uitverkochte zalen stond, omgevormd tot een bioscoopfilm. Tien camera’s stonden in het Oude Luxor om de cabaretier dichtbij en levensecht vast te leggen.Ned. 1, 20.25-21.55u.