Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Sport

Minder stof, bredere wegen

Na de klaagzang van deelnemers in 2009 is er veel veranderd in de Dakar Rally, die gisteren in Buenos Aires is begonnen, nog zonder klassementsproeven. De organisatie ASO heeft minder stof voorspeld, bredere wegen beloofd en geringere kans op afgelasting van etappes.

De route van 9.030 kilometer over vijftien etappes, met op 16 januari de finish in Buenos Aires, gaat tegen de klok in. De grootste obstakels zijn een zoutmoeras, het Andesgebergte (tot een hoogte van 4.000 meter), de Atacamwoestijn in Chili – de droogste ter wereld – en de Argentijnse Nihuil-duinen.

De karavaan bestaat uit 366 voertuigen, waarvan 153 motoren, 136 auto’s, 52 trucks en 25 quads. Dat aantal ligt lager dan vorig jaar, toen er nog 542 voertuigen startten, verdeeld over 235 motoren, 194 auto’s, 84 trucks en 29 quads.

Onder de afwezigen fabrieksteams die jarenlang zeer succesvol zijn geweest; bij de motoren KTM, dat vele winnaars afleverde. Opvallend is de absentie van twaalfvoudig winnaar Mitsubishi bij de auto’s en MAN bij de trucks.

Ook minder Nederlanders. Afwezig bij de trucks: Hans Stacey en vader en zoon Jan en Gerard de Rooy. Jan de Rooy is gestopt en zijn zoon herstelt van een gebroken ruggenwervel. Daar tegenover staat bij de trucks het opvallende debuut van autocoureur Jan Lammers en bij de auto’s die van wegracer Jurgen van den Goorbergh.

Hooggespannen verwachtingen bij de motorrijders Frans Verhoeven, nu op een BMW, en Henk Knuiman, vorig jaar beiden in de toptien. Onder de motorrijders nu al de eerste uitvaller, de Argentijn Javier Pizzolito. Zijn motor vloog vlak voor de start, waarschijnlijk door kortsluiting, in brand en raakte onherstelbaar beschadigd.

Volg de rally op Dakar.com.