Studentenonrust over chipkaart

Zowel de ‘gewone’ klantenservice als de studentenklantenservice van OV-Chipkaart BV geeft vanochtend niet thuis. „Op dit moment is het erg druk, we raden u aan het op een later moment opnieuw te proberen”, klinkt het op het eerste antwoordapparaat. Het tweede bandje adviseert een e-mail te sturen. In beide gevallen wordt de verbinding verbroken.

Sinds vorige week woensdag kunnen studenten hun ov-chipkaart reisklaar maken voor het nieuwe jaar door haar te activeren bij een van de ruim 1.200 door het land verspreide oplaadpunten. Zij hebben hiervoor tot 31 januari de tijd, maar bij veel studenten bestaat nog onduidelijkheid over het activeren.

Bij de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) staat de telefoon al dagen „roodgloeiend”, zegt vicevoorzitter Dennis Wiersma. Studenten die al een ov-chipkaart hebben, vragen zich bijvoorbeeld af of ook zij de kaart moeten activeren. Andere studenten weten niet vóór welke datum de kaart moet worden geactiveerd.

Als zij hierover vragen hebben, kunnen ze daarmee amper ergens terecht, zegt Wiersma. „Wij horen verhalen van studenten die bij de klantenservice, die niet gratis is, een half uur moeten wachten voordat ze iemand te spreken krijgen. Als ze dan iemand aan de lijn hebben, krijgen ze soms ook nog de verkeerde informatie.”

Voorzitter Henno van Horssen van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) herkent de klachten. Ook zijn studentenbond krijgt vragen, zegt hij. Dat de klantenservices van OV-Chipkaart BV onbereikbaar zijn, noemt Van Horssen „een zeer kwalijke zaak.”

Een woordvoerder van OV-Chipkaart BV erkent dat de druk op het callcenter hoog is. „Er bellen elke dag ongeveer 3.500 mensen naar de 35 medewerkers in het callcenter. We hebben de aantallen iets onderschat.” De woordvoerder zegt dat OV-Chipkaart BV bezig is het aantal telefonisten te verhogen door uitzendkrachten versneld op te leiden. Maar een e-mail sturen blijft voorlopig echt sneller, aldus de woordvoerder.