Het scherm kijkt terug

Pas een normale computermonitor aan en hij kan de gebruiker in 3D volgen, zeggen studenten van het MIT in Boston. Daarmee wordt bediening via handgebaren mogelijk.

De handen worden veel gebruikt bij het muisloos bedienen van computers en gadgets. Meestal moet je daarvoor het scherm aanraken. Een alternatief vormen systemen met camera’s die de ruimte voor het scherm in de gaten houden, en dan vooral de handen van de computeraar. Aangezien zulke camera’s naast het scherm terechtkomen, hebben ze moeite met het gebied vlakbij het schermoppervlak.

Een groep studenten van het Media Lab van het Massachusetts Institute of Technology heeft een gewone lcd-monitor zodanig verbouwd dat hij ook werkt als camera – als een hele verzameling camera’s zelfs. Om dat te bereiken zetten ze het scherm een paar keer per seconde als het ware in zijn achteruit.

Een lcd-scherm heeft drie cruciale onderdelen: een lichtbak, een kleurfilter en voor elk beeldpuntje een soort klepje van vloeibaar kristal. Dat klepje kan openstaan, een beetje openstaan of gesloten zijn, waardoor het gekleurde licht al dan niet de kijker bereikt. De MIT-studenten zetten zeven maal per seconde de lichtbak uit, openen een zorgvuldig geselecteerd aantal van die lcd-klepjes en laten het licht uit de omgeving van het scherm vallen op een aantal sensoren achterin het beeldscherm.

Omdat er geen lenzen in het spel zijn, levert dit een primitief beeld op. Dat compenseren de MIT’ers door het scherm te verdelen in enkele honderden vakjes met daarachter evenzoveel sensoren. Elk van deze sensoren krijgt dus een beeld vanaf een eigen plaats. Wat volgt is hogere wiskunde – uiteindelijk ‘ziet’ het scherm zijn omgeving met een beeldscherpte van ongeveer een halve centimeter. In drie dimensies, en met de genoemde zeven beeldjes per seconde.

Daarmee kunnen objecten worden gevolgd en gebeurtenissen vóór het scherm worden gekoppeld aan bewerkingen in de computer. Een videodemonstratie van het MIT laat zien hoe driedimensionale voorwerpen op het scherm door de hand van een student worden gedraaid en verplaatst. Het scherm wordt BiDi Screen genoemd (van: bidirectional) en is een week voor Kerst gepresenteerd op Siggraph, een conferentie over grafische technologie in Yokohama.

Anders dan bij concurrerende technieken is geen radicale aanpassing van de productielijnen nodig om dergelijke monitors in massaproductie te nemen, zo bevestigt een medewerker van Microsoft in Wired. Volgens MIT zijn verschillende fabrieken al van plan ze te maken. Ook zijn er geen extra onderdelen nodig als camera’s of aangepaste handschoenen. Of de consument er snel de beschikking over zal krijgen is een andere vraag. Het kan jaren duren voordat er geschikte software is voor de massamarkt.

Herbert Blankesteijn

    • Herbert Blankesteijn