Wervelstorm waait door Utrecht

Klassiek Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht. Janine Jansen (viool) & friends. Gehoord: 27/12, 28/12, diverse locaties. Concerten t/m 30/12, zie: www.kamermuziekfestival.nl****

Tomeloze energie, aanstekelijk enthousiasme en een onwankelbaar viooltalent. Janine Jansen (1978) is de meest veelzijdige viooldiva van Nederland. Voor de zevende keer waait er onder haar leiding een muzikale wervelstorm door Utrecht. Het Internationaal Kamermuziek Festival is een bonte aaneenschakeling van bekende en onbekende hoogtepunten uit de kamermuziek, gespeeld door internationale topmusici én jong talent uit eigen land.

Slavische muziek van Dvorak, Smetana, Kodály, Janácek en Enescu kleuren dit jaar de programmering, waarin ook Nederlandse premières van Tabakova en Penderecki en de wereldpremière van het voor Jansen gecomponeerde Sosia voor viool solo van Willem Jeths. In Vredenburg Leidsche Rijn vond zondagmiddag de feestelijke opening plaats met Such Different Paths, een strijkseptet van de Bulgaarse componiste Dobrinka Tabakova. Het statement was duidelijk: Jansen wil verder kijken dan de gebaande paden en levert munitie voor de revitalisering van alle muziek waarvan ze houdt.

Tabakova zelf dirigeerde haar ‘bouwwerk in wording’, dat ondanks sfeervolle passages weigerde een vaste vorm aan te nemen. Met het verbluffend professioneel begeleidende Nederlands Jeugd Strijkorkest gaf Jansen daarna een sprankelende lezing van Mendelssohns ‘kleine’ Vioolconcert in d, gevolgd door Vivaldi’s Concert voor vier violen, met Rosannne Philippens, Eva van Haaften en Amarins Wierdsma als medesolisten. Vooral Wierdsma trok daarbij de aandacht met haar krachtige en integere spel. Aangevoerd door Jansen & friends onderwierp het Nederlands Jeugd Strijkorkest zich daarna met glans aan een masterclass in het NU met een geanimeerde uitvoering van Elgars Serenade voor strijkers.

In de serie Verborgen Juwelen luisterde jong talent onderwijl de eeuwenoude Utrechtse ridder- en regentenzalen op met afwisselende programma’s. En wie muzikaal uit eten wilde kon aanschuiven in de festivaltent, waar violist Dmitri Ivanov en pianist Svjatoslav Presnyakov het driegangendiner opwaardeerden met Wieniawski en Beethoven. ’s Avonds liet Jansen met Itamar Golan, de briljante anarchist onder de pianisten, de zelden gespeelde Vioolsonate van Janácek knallen als vuurwerk.

De voormalige geliefde van Jansen, de violist Julian Rachlin, imponeerde in Penderecki’s Cadenza voor altviool, waarna violist Boris Brovtsyn een ingetogen maar gloedvolle uitvoering van Dvoraks Strijkkwintet in G leidde.

En zo ging het door op de tweede dag van Jansens festival, met als absolute hoogtepunten een hyperintense uitvoering van Kodaly’s Duo voor viool en cello, de sublieme Nederlandse première van Penderecki’s voor Jansen en Rachlin gecomponeerde Ciaconna voor viool en altviool en het apocalyptisch bliksemende en donderende Octet in C van Enescu.

    • Wenneke Savenije