Ja, laten we een voorbeeld nemen aan Rusland...

Heftige sneeuwval trof Nederland en de gevolgen waren voor iedereen merkbaar. De media berichtten er tot vervelens toe over. Natuurlijk is het irritant als je niet op de plaats van bestemming kunt komen. Maar situaties zoals deze komen misschien een of twee keer per jaar voor, en soms helemaal niet. Moet er nu 45 miljoen geïnvesteerd worden in nieuwe verwarmde wissels, zoals de baas van ProRail voorrekende? Wie gaat dat betalen? Rover? Nee, de treinreiziger of erger nog: de automobilist. De neiging om bij de geringste tegenslag te gaan mopperen en je rechten op te eisen zal wel een typisch trekje van de moderne Nederlandse cultuur zijn, maar ik denk dat het toch beter is als al die negatieve energie omgezet zou worden in incasseringsvermogen. Het zit wel eens tegen.

Ook de Duitse dr. Koll doet een duit in het zakje. In een onvervalst stukje bei uns ist alles besser steekt hij de loftrompet over de Duitse vaardigheden om met winterweer om te gaan (Opiniepagina, 23 december). Hij gaat er even aan voorbij dat bij vrijwel iedere grote sneeuwbui alle snelwegen in Zuid-Duitsland stilstaan en er in grote delen van het land eingeschränkte Winterdienst geldt. Dat betekent dat er niet gestrooid of geveegd wordt. En als het niet zo triest zou zijn, zou je hard kunnen lachen om de verwijzingen naar de onder winteromstandigheden uitstekend functionerende Russische en Oekraïense spoorwegen (Brieven, 23 december). Rusland en Oekraïne zijn landen met een winterbeleid waar je een voorbeeld aan kunt nemen. Jaarlijks vriezen er duizenden mensen dood omdat ze geen verwarming of geen huis hebben, maar de treinen rijden op tijd.

Erik Klaver

Leiden