Hard schaatsen op het akatee

Bij Studio Sport probeerden ze vroeger, als ze een schaatser in beeld interviewden, met een virtueel balkje de sponsornaam onzichtbaar te maken die op zijn muts stond. Daar werd je als tv-kijker nerveus van. Je wílde het weten: wat staat er op die muts? Als de schaatser snel zijn hoofd op en neer bewoog, hield het balkje het niet altijd bij. Nu snel kijken!

Die krampachtigheid is weg. Sterker: de World Cup waar in uithoeken van de wereld om wordt geschaatst, bestaat slechts dankzij de generositeit van de NOS. Deze publieke omroep zendt al die afstanden uit en brengt zo de sponsors van de schaatsploegen en de reclameboardings van louter Nederlandse bedrijven permanent in beeld. Eén lange STER-spot waar sporters doorheen schaatsen.

De tijd dat ze vanuit Hilversum met een duimstok naar een sporthal togen om de omvang van de reclameborden te meten, alvorens te besluiten of er zondagavond een korfbalwedstrijd kon worden samengevat, is duidelijk voorbij.

Zoals ze zich bij dagblad Trouw ten slotte ook hebben overgegeven. Daar hield de sportredactie nog heel lang vol dat Flamingo’s tegen Bona Stars had gebasketbald of Blokkeer tegen AMVJ had gevolleybald, totdat ook de laatste lezer niet meer begreep over welke wedstrijd ze het hadden.

Als bedrijf moet je wel oppassen waarmee je wordt geassocieerd. De eerste divisie, die momenteel Jupiler League heet, telt nu zoveel voetbalclubs die in hun kas ook de laatste euro van de bodem hebben geschraapt, dat hier sprake is van betaald voetbal voor de minima, met af en toe een stageplek voor een uitkeringstrekker. En zo ben je al gauw het biertje van de armoedzaaiers.

Terwijl dezer dagen Sven Kramer veel op tv verschijnt als boegbeeld van een nutsbedrijf, proberen andere schaatsers zich te plaatsen voor ‘Vancouver’. Dat doen ze op het olympisch kwalificatietoernooi, het O.K.T. Okatee? Nee, akatee, zeggen de analisten bij Studio Sport. Wat die ‘a’ betekent? Dat is de huiskamervraag.

john kroon