Bubbeldebubbel, fijne bubbels

Er komen steeds meer nieuwe bubbelwijnen in het schap.

Wijnrecensent Menno Simon test er vijf: welke raadt hij aan met Oud en Nieuw?

‘De nieuwe bubbelwijn: Crémant de Bourgogne’, staat in het persbericht van het promotiebureau Crémant de Bourgogne Nederland.

Nieuw is Crémant de Bourgogne niet – de bubbelwijn wordt al sinds 1975 gemaakt in Frankrijk. Maar voor ons wel. En daarom hebben reclamebureau HBMEO en importeurs een promotiebureau opgericht (www.cremantdebourgogne.nl).

En Crémant de Bourgogne is niet de enige nieuwe bubbel in het schap. Nadat de eerste cava’s negen jaar geleden op de Nederlandse markt kwamen (sinds begin twintigste eeuw ingeburgerd in Spanje), prosecco vanaf 2005 sterk werd gepromoot (wordt in Italië al 200 jaar gedronken), hebben dit jaar de meeste supermarkten ook mousserende wijnen uit ‘nieuwe wijnlanden’ (Chili, Argentinië) en rosé-varianten van prosecco.

Kijk maar eens uit hoeveel bubbels we inmiddels kunnen kiezen: bij de Hema worden zeven verschillende verkocht, online nog eens drie. Bij Albert Heijn staan er elf verschillende mousserende wijnen in het schap, net als bij Plus. Dat is exclusief de champagnes. En Gall & Gall biedt 30 verschillende soorten bubbels, waarvan 13 champagnes.

Traditioneel is december de bubbelmaand, maar we drinken er door het jaar heen steeds meer van. Dat blijkt uit cijfers van het Productschap Wijn. Het thuisgebruik van parelwijn – mousserende wijn met een kleine bubbel, waaronder prosecco – nam vorig jaar toe. „In 2007 dronken we 4,38 miljoen liter parelwijn, vorig jaar was dat 4,55 miljoen liter”, zegt Jaap Oosterbroek van het Productschap. Uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de omzet van prosecco in supermarkten in het eerste half jaar van 2009 met 80 procent gegroeid is ten opzichte van het jaar ervoor. 80 Procent! De omzet steeg naar bijna 12 miljoen euro. En ook de Hema zag de verkoop van bubbels vorig jaar sterk stijgen. Dit jaar zet die lijn zich voort. „De omzet is in vijf jaar tijd verdubbeld”, zegt een woordvoerder.

Deze groei gaat ten koste van de verkoop van champagne, merkt Albert Heijn. „Champagne heeft het moeilijk, want de mousserende wijnen van bekende wijnmerken uit Australië, Argentinië en Chili zijn een betaalbaar alternatief”, zegt Gert Zwitser, category manager wijn. „Een bekend merk geeft houvast.”

In omliggende landen is een zelfde ontwikkeling te zien. Met kleine nuances. „In België was de cava al erg populair, en daar wordt prosecco nu ontdekt”, zegt Vincent van Dijk van HBMEO, het reclamebureau dat eerder prosecco en nu ook Crémant de Bourgogne promoot. „Duitsland heeft Sekt, maar ook daar doet prosecco z’n intrede.”

Bubbels zijn geen zondige luxe meer, zegt Nicolaas Klei, schrijver van de Supermarktwijngids. „Het verkoopt en dus krijgt de klant steeds meer keuze in de winkel.” Ook in prijs. Weet je dat jouw gezelschap het er niet vanaf zal proeven, koop dan geen dure bubbels, adviseert Klei. Hij verwacht dat de verscheidenheid van het aanbod schuimwijnen de komende jaren nog meer uitgebreid zal worden. „Het Duitse Sekt kennen we nog niet echt, en in Oostenrijk hebben ze ook schuimwijn.”

Wil je iets feestelijks op tafel met Oud en Nieuw, dan is er voldoende betaalbaar lekkers te koop, volgens Klei. „Plus heeft een prima Argentijnse schuimwijn, de Crémant de Bourgogne bij C1000 is ook goed, net als de Cava van de Hema.” Tussen deze bubbels, die niet niet meer dan 10 euro kosten, en een goede champagne zit nog wel best veel verschil, vindt Klei. „Daar is de prijs ook naar. Zo grenst Crémant de Bourgogne wel aan de Champagnestreek, maar smaakt hij niet hetzelfde als champagne. Het champagnegebied is niet voor niets zo afgebakend. Het verschil is dat de champagnebubbel vaak iets verfijnder is.”

Maar let vooral op de herkomst, de wijnboer, zegt Klei. „Want een goede crémant is nog altijd beter dan een slechte champagne.”

    • Marleen Luijt