The Beanery

Onno Haitsma stelt in zijn brief (CS, 4 december) terecht dat The Beanery (1965) van Edward Kienholz een zeer belangrijk werk is in de collectie van het Stedelijk. Sinds de aankoop in 1970 heeft The Beanery vrijwel altijd een plek gehad in de vaste opstelling van het museum en het is van meet af aan bijzonder populair geweest. Bezoekers laten ons weten dat ze het als kind gezien hebben, ze werden erdoor bevangen als student, of het was bepalend voor het besluit om kunstgeschiedenis te gaan studeren, zoals het geval is bij Colin Wiggins, curator bij de National Gallery in Londen, waar nu Kienholz’ Hoerengracht te zien is.

The Beanery is in het verleden wel uitgeleend maar langzamerhand is het werk zo kwetsbaar geworden dat elk transport een risico vormt.

Er is geen werk waar het Stedelijk meer telefoontjes en mails over krijgt, met altijd de vraag: „The Beanery komt toch wel terug in het Stedelijk?!” Ik kan u verzekeren: ja.

    • Gijs van Tuyl
    • Voormalig Directeur Stedelijk Museum