Spykers in Zweeds water zoeken

Spyker doet bod op Saab. De Nederlandse fabrikant van nauwelijks verkochte exorbitante sportwagens wil het prestigieuze Zweedse luxemerk kopen dat op de rand van bankroet staat. Klinkt dubieus.

Spyker was toch dat bedrijf dat bijna ten onder ging aan zijn Formule 1-avonturen? Dat sinds de oprichting in 2000 bijna nooit meer dan een stuk of 40 auto’s per jaar produceerde? Dat vrijwel ieder jaar rode cijfers schreef? Dat meermaals door aandeelhouders met diepe zakken te hulp moest worden geschoten? Waar toeleveranciers met betalingsklachten wegholden?

Ja, dat is Spyker. Toch is het minder raar dan het lijkt dat Spyker het vermaarde merk over wil nemen dat ooit de populaire klassiekers Saab 96 en 99 op de markt bracht. Dit is de auto-industrie anno 2010.

Voor een groot deel van de twintigste eeuw stond deze bedrijfstak symbool voor de industriële economische ontwikkeling. Maar het verval is groot. De grote Amerikaanse iconen GM en Ford hebben uitverkoop gehouden. Gerenommeerde merken zijn opgekocht door fabrikanten uit opkomende landen.

Op de valreep van het nieuwe jaar maakte Ford gisteren bekend Volvo, ook al uit Zweden, aan het Chinese Geely te verkopen. Ford verkocht vorig jaar Landrover en Jaguar aan het Indiase Tata. De gehele vermaarde Britse auto-industrie is daardoor in Aziatische handen. In 2005 werden MG en Rover van de ondergang gered door het Chinese SAIC.

GM verkocht Hummer in 2009 aan het ook al Chinese Sichuan Tengzhong. Chinezen doken dit jaar ook op in de strijd om Opel en Vauxhall, de Europese merken van GM. Ze kwamen niet aan de bak. De Russen bijna wel. De Russische Sberbank gebruikte de Canadese toeleverancier Magna om het Duitse merk in te lijven. Daarmee zou de Russische auto-industrie vooruit geholpen kunnen worden. Te elfder ure besloot GM zijn Europese merken niet te verkopen.

Zo kun je Spyker ook zien als een mantelorganisatie voor Russen en Arabieren. Grootaandeelhouders van Spyker zijn de Rus Vladimir Antonov en het staatsfonds Mubadala uit Abu Dhabi. Dat is ook aandeelhouder van Ferrari.

Antonov kan nu slagen waar Sberbank bij Opel faalde. Of Mubadala kan voor de eerste Arabische autofabrikant zorgen. Dat lijkt de enige zinnige verklaring voor de tweede poging die Spyker deze week nog deed om Saab te krijgen, terwijl GM de ontmanteling van het bedrijf al had aangekondigd. Maar in de week dat Volvo al naar de Chinezen gaat, klinkt het voor de Zweden toch geruststellender als Saab in Hollandse handen komt.

Daan van Lent

    • Daan van Lent